Ny brakförlust för biljätten. Ras för värdet på elbilar får Hedin Mobility Group att blöda 271 miljoner på tre månader – tre miljoner om dagen. Nu måste de säkra mer pengar i kassan.
– Samtidigt är det uppenbart att ytterligare åtgärder krävs för att möta den svaga marknaden och säkerställa ett starkt kassaflöde, säger vd Anders Hedin.
Sveriges största koncern inom bilhandel har hamnat i ett pressat läge. Nya delårsrapporten för juli till augusti visar att de gjorde en förlust på drygt en kvarts miljard kronor efter räntekostnader för de tre månaderna. Omsättningen minskade med två procent till 21,1 miljarder. Kassan minskade rejält från tidigare. I början av året hade Hedin 865 miljoner i kontanta medel, nu är den nere på 522 miljoner. Samtidigt har skulden för checkräkningskrediten ökats upp med en halv miljard.
Framförallt blev juli och augusti dåliga månader med svag försäljning. Dessutom pressas Hedin av att de får tillbaka en stor andel elbilar som de måste köpa tillbaka till för höga restvärden i Sverige.
– Under kvartalet är återhämtningen tydlig i premiumsegmentet. Våra varumärken BMW och Mercedes uppvisar en stark utveckling på flera av våra marknader. Inom begagnatmarknaden ser vi fortsatt bra volymer och stabila marginaler i Europa. I Sverige däremot påverkas marginalerna negativt av att vi får tillbaka en stor andel elbilar med garanterade restvärden.

Den svenska verksamheten är den som går sämst. Där gjorde de en operativ rörelseförlust på 120 miljoner kronor. I flera andra länder gjorde de vinst, men det räckte inte för att kompensera för förlusterna på hemmaplan.
Hedin Mobility Group har vuxit snabbt genom förvärv och måste betala höga räntekostnader. Det gör att de pressas hårt.Nu flaggar vd Anders Hedin för att de måste säkra sitt kassaflöde och spara mer pengar.
– De underliggande kostnaderna fortsätter att minska och har under kvartalet sjunkit med ca 200 Mkr netto efter pris- och löneökningar men justerat för valuta, förvärv och avyttringar. Kostnadsminskningarna omfattar både personal och externa kostnader och är ett tydligt resultat av vårt långsiktiga effektiviseringsarbete. Samtidigt är det uppenbart att ytterligare åtgärder krävs för att möta den svaga marknaden och säkerställa ett starkt kassaflöde. I avvaktan på en mer stabil marknadsutveckling driver vi därför arbetet med ytterligare strukturella och operativa effektiviseringar för att stärka resultatet.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















