Hedin Bil blöder 3 milj om dagen – elbilar orsaken

Biljätten Hedin Mobility Group blöder över tre miljoner om dagen. Senaste kvartalet landade förlusten på 294 miljoner. Hedin dras ner av att tvingas köpa tillbaka elbilar för mer än vad de är värda. 
– Förlusterna har flera orsaker men i första hand relaterat till prisfall på begagnade elbilar, säger koncernchefen Anders Hedin. 

Sveriges största bilhandelskedja blöder miljoner. Hedin Mobility Group rapporterade idag sitt resultat för det fjärde kvartalet 2024. Omsättningen steg marginellt men förlusten växte till 294 miljoner kronor när höga räntekostnader är betalda. Då har ändå en realisationsvinst på 140 miljoner kronor snyggat till resultatet. För hela 2024 blev förlusten 1440 miljoner kronor.

Mycket av förlusterna beror på det branta värderaset för elbilar, enligt koncernchefen Anders Hedin. Hedin Mobility har tvingats köpa tillbaka leasade elbilar över vad de är värda på marknaden. 
– Begagnatförsäljningen har haft en stark volymutveckling under året men är färgad resultatmässigt av den negativa prisutvecklingen på elbilar, vilket har inneburit att bilar sålda med återköpsåtagande till ett förutbestämt restvärde har köpts tillbaka till ett pris överstigande marknadsvärdet, säger Anders Hedin i bokslutskommunikén. 

Serviceverksamheten går med stora vinster, något som i viss mån räddar det svåra lägen för Hedin Mobility Group.

Resultatet räddas i viss mån av att serviceverksamheten går bättre än tidigare. Där ökar Hedin. 
– Inom Retail är vi stolta över att fortsatt leverera både tillväxt och marginalförstärkning i vår eftermarknadsaffär som levererade ett operativt rörelseresultat om 860 Mkr och en marginal om 5,0%. Vi investerar långsiktigt i att utveckla vårt eftermarknadserbjudande vilket vi ser ger en bra och stabil avkastning över tid, säger Anders Hedin. 

Anders Hedin har byggt upp koncernen efter att ha tagit över en Mercedes-återförsäljare i Borås på 1980-talet. 2024 blir det första året någonsin med förlust i ett företagsbygge som saknar motstycke i den svenska bilbranschen. Nu ska skutan vändas med ett sparpaket. 

– När vi sammanfattar 2024 ser vi tillbaka på det första förluståret i koncernens snart 40-åriga historia. Förlusterna har flera orsaker men i första hand relaterat till prisfall på begagnade elbilar. För att vända den negativa trenden initierade vi under sommaren 2024 ett kostnadsbesparingsprogram som nu är genomfört. Det har börjat ge resultat, och totalt räknar vi med att spara cirka 1 miljard kronor årligen, vilket till största del får effekt under 2025.

2025 har redan börjat ljusare för Hedin. Bilköparna börjar vända tillbaka till bilhallarna. 
– Jag kan med glädje konstatera att året har fått en stark start, med en kraftig ökning av orderingången med nästan 20 % under januari. Vi har samtidigt sett ökade försäljningsvolymer på begagnade bilar. Stabilare inflationsutsikter kombinerat med lägre styrräntor och kommunicerade räntebanor ökar köpkraften hos våra kunder vilket vi hoppas omsätta i ökade försäljningsvolymer under det kommande året, säger Anders Hedin. 
LÄS MER: