Mercedes-Benz svenske vd Ola Källenius får stark kritik av facket. Enligt facket måste biltillverkaren byta strategi.
– Vi behöver tillväxt, tillväxt, tillväxt, säger Ergun Lümali som är chef för Mercedes företagsråd, till FAZ.
2020 presenterade Mercedes svenska vd Ola Källenius en ny strategi för biltillverkaren. I stället för att jaga volymförsäljningen som tidigare skulle Mercedes rikta in sig på lyxsegmentet och elektrifieringen. De nya direktiven skulle minska kostnaderna med över 20 procent till 2025 och ta varumärket till nästa nivå på marknaden. Nu fyra år senare kritiseras strategin och den svenske vd:n av facket.
– Nya strategier behövs, säger Ergun Lümali som är chef för Mercedes företagsråd, till FAZ.
Kritiken kommer efter att Mercedes har sålt 1,46 miljoner bilar under årets första nio månader, vilket är en minskning med 4,3 procent jämfört med samma period förra året. Mercedes förväntar sig att helårsförsäljningen för i år kommer ligga något under 2023:s 2 043 800 enheter. Något som enligt Ergun Lümali skulle vara “oacceptabelt”.
– Vi skulle inte vara nöjda med mindre än två miljoner bilar per år, säger han, till FAZ.
De senaste veckorna har spänningarna ökat mellan flera tyska biltillverkares företagsledningar och facket. Det råder just nu en stor konflikt i hur de vill skydda sig mot den billigare konkurrensen från Kina. Många chefer insisterar på att de måste genomföra nedskärningar medan facket vill att företagen ska byta strategier.
– Det skulle vara kört om vi som företag förlitade oss på betydligt lägre försäljningssiffror på lång sikt, säger Ergun Lümali, till FAZ.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.