Nu har Bugatti dragit igång testkörningarna av Bugatti Bolide, den sista bilen med märkets W16-motor. Bilen ska klara 0-400 km/h på 12,08 sekunder och nå toppfarten 500 km/h på 20 sekunder.
– Aldrig tidigare har en så kraftfull motor parats ihop med en ultralätt design, säger Christophe Piochon, vd för Bugatti.
Det har snart hunnit gå tre år sedan Bugatti visade upp Bolide som en konceptbil. Nu håller bilen på att bli verklighet då Bugatti har dragit igång bantestningen av den supersnabba banbilen. Endast 40 exemplar kommer att tillverkas och varje bil kostar 50 miljoner kronor.
Sällan har en så lätt bil med så stor och stark motor byggts. Bugatti Bolide har en W16-motor på 1600 hästkrafter samtidigt som den bara väger 1450 kg.
Men så är prestandan också något alldeles extra. Toppfarten har beräknats till över 500 km/h, och accelarationssiffrorna får det mesta att förblekna.
0-100 km/h går på 2,17 sekunder
0-200 km/h går på 4,46 sekunder
0-300 km/h går på 7,37 sekunder
0-400 km/ går på 12,08 sekunder
0-500 km/h går på 20,16 sekunder
Bilen kan uppnå en sidoacceleration på 2,8G
– Nästan varje komponent har analyserats och designats om för att säkerställa att Bolide är så lätt, kapabel och pålitlig som våra strikta mål kräver att den ska vara, säger Christophe Piochon.
Bolide får Chiron att förblekna. Bland annat är upphängningen av motorn tre gånger styvare än den hos Chiron. Bilen tillverkas med kolfiber och 3D-printade titankomponenter.
W16-motorn med fyra turboladdade är i stort sett densamma som i Bugatti Chiron, men den kommer att kunna varvas längre än i gasbilen. Leveranserna av de 40 exemplaren inleds nästa år, lovar Bugatti. Troligtvis kommer den inte gå att gatregistrera.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter