Här står 1000-tals splitternya BMW övergivna sedan sju år

I sju år har 3000 fabriksnya BMW och Mini stått övergivna på ett stort fält. Många är exklusiva M-modeller och BMW:s toppmodeller. Nu är bilarna täckta av mossa och har börjat rosta. 

På ett fält vid en bilauktionsfirma utanför Vancouver i Kanada står 3000 fabriksnya bilar parkerade sedan sju år tillbaka. Bilarna är helt nya och många är av exklusiva M-modeller, Alpina-bilar eller den exklusiva 6-serie Gran Coupé. Bilarna hade från början ett värde på långt över en miljard kronor. 

Bland de splitternya bilarna som står på skroten finns BMW 2-Serie, 3-Serie, 4-Serie, 5-Serie, 6-Serie, 7-Serie, i3, i8, X1, Z4 roadster, Mini Cooper, Cooper Convertible, Coupe, Mini Paceman, och Mini Roadster. Många är av exklusiva M-modeller, bland annat BMW M3 och M4. Även en ytterst sällsynt Alpina B6 kan skymtas. Men det som för sju år sedan var blänkande nya premiumbilar som snart skulle få sina första ägare har i dag förvandlats till sorgliga mossbevuxna fordon som börjat rosta. Många av bilarna har börjat sjunka ner i gruset.

Bakgrunden till det enorma slöseriet är att bilarna blev klassade som skrot av Transportmyndigheten i Kanada, trots att de flesta var fullt körbara. Precis efter att bilarna rullat av från bilfärjan från Tyskland, slog en stor storm till mot Halifax och bilarna fick vågor av saltvatten över sig. Vissa bilar fick vattenskador, vissa var det mer osäkert med, men ingen vågade chansa och då blev 3000 bilar stående på det stora fältet, rad upp och rad ner.

Eftersom bilarna exponerades för saltvatten under en längre period återkallades de från marknaden av den kanadensiska Transportmyndigheten. Sedan dess har bilarna stått parkerade på bilskroten, trots att det inte är några större fel på dem. Fast så här sju år senare är det nog för sent att rädda dem. BMW-bilarna anses ha fått fel på styrningen eftersom vattnet kan ha förstört smörjningen, vilket skulle kunna påverka hur styrningen fungerar.

Minibilarna har inget annat fel än att kablarna vid startmotorn kan ha fått korrosion på grund av saltvatten. Vad som ska hända med bilarna i framtiden blir allt mer osäkert. Efter sju år på en bilskrot är karosserna täckta av mossa och alger. Många av dem har dessutom börjat rosta. 

Men troligen är det betydligt värre att en bil som inte underhålls och körs regelbundet drabbas av skador och kräver dyrbara reparationer för att tas i bruk på ett säkert sätt efter så lång tid. Framförallt gäller det motorn och bromsarna. Det finns stor risk att de splitternya BMW M-bilarna möter bilpressen och blir till skrot.