Nu öppnar Saabs klassiska testbana vid fabriken i Trollhättan igen. Nya namnet på banan blir Legacy Track, som syftar på arvet efter Saab.
– Det finns mängder av möjligheter för allt som rör sig på hjul i princip att testa sin kapacitet här, säger Klas Lundgren, vd för företaget bakom banan.
Här är alla nya Saabmodeller testats fram under decennier. Under de senaste åren har den klassiska testbanan vid Stallbacka i Trollhättan stått oanvänd. Men nu är den redo att för att ta emot bilar igen. I våras köpte Trollhättans Stad 500 000 kvm mark från Nevs. Banan får namnet Legacy. Och nej, det syftar inte på en Subaru-modell, utan arvet efter Saab.
Området har bland annat en provbana för testning av bilar. Nya hyresgästen T-Engineering tar över ansvaret och öppnar nu upp för fler företag att hyra in sig och ta del av alla de möjligheter som provbanan innebär.
– Man kan komma hit och nyttja banan redan imorgon om man vill, säger Klas Lundgren, vd för T-Engineering, som är en avknoppning från Saab.
Enligt tidigare uppgifter har det uttryckts önskemål från den hemliga köparen av Nevs Emily GT projekt om att få använda testbanorna. Även Polestar, som hyr lokaler i området, kan komma att nyttja banan.
– Det finns mängder av möjligheter för allt som rör sig på hjul i princip att testa sin kapacitet här.
Klas Lundgren uppger att behovet är stort bland biltillverkare i alla storlekar att kunna ha en provbana till hands då till exempel tester av fordon behöver ske på avskild plats på en avlyst bana för att kunna godkännas för drift i trafik. Men det finns fler behov som provbanan kan tillgodose också med sina många banor med olika underlag och lutning, krocktester och mer därtill.
Kommunstyrelsens ordförande Peter Eriksson beskriver driftsättningen och operatörskapet av provbanan som en viktig pusselbit i den allt starkare framtoning runt forskning och utveckling som Trollhättan mer och mer förknippas med.
– Trollhättans samlade testkapacitet är unik och när fler öppnar upp och tillgängliggör utrustning på detta vis så skapas en plattform som ger oanade möjligheter, förklarar Eriksson.
nta.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter