Porsches vässade Taycan Turbo S Sport krossar Teslas rekord på Nürburgring Nordschleife med 18 sekunder. Prototypen rytas ha tre motorer och över 1000 hästkrafter.
– Lars varvtid på Nordschleife är sensationell, vilket sätter Taycan i samma liga som elektriska hyperbilar, säger Kevin Giek, chef för Taycan-programmet.
Envigen mellan Tesla Model S Plaid och Porsche Taycan Turbo tycks aldrig ta slut. Förra året satte Tesla Model S Plaid rekord på Nürburgrings Nordschleife med 7:25,23 minuter. Det var en putsning av Porsches tidigare rekord med sju sekunder. Det var förstås en riktig nesa för Porsches ingenjörer att få stryk i lejonets kula av en amerikansk familjebil.
Nu svarar Porsche med en ny rekordkörning med en förseriebil av nya Taycan Turbo som ryktas ha över 1000 hästkrafter. Porsches utvecklingsförare Lars Kern körde en Taycan på nya rekordtiden 7:07,55 minuter på Nordschleife. Det är alltså en kross av Teslas rekord med 15 sekunder.
Rekordbilen hade rullbur och racingsäten. Bilen var hela 25 km/h snabbare in Schwedenkreuz jämfört med gamla Taycan. Jämförelsevis är nya Taycan bara ett par sekunder långsammare än hyperbilen Rimac Nevera.
– Jag pressade så hårt jag kunde, men det var verkligen allt jag kunde göra, säger Kern.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter