Självkörande taxibilar krockade med varandra. Två Jaguarer blev till skrot. Samtidigt pågår tester i Sverige.
– Olyckan inträffade i låg hastighet, säger Waymo till Teslarati.
Framtiden ska vara självkörande. Det har i alla fall Elon Musk sagt. Och på många amerikanska flygplatser och städer finns redan Waymo eller Teslas Robotaxi som ett förarlöst alternativ. Nyligen kolliderade två av Waymos självkörande Jaguar I-Pace. På bilder som snabbt spreds över sociala medier ser man att det inte är några omfattande skador på bilarna. Dessutom fanns det inga passagerare ombord på någon av bilarna.
– Det var en låg hastighet, men vi kan inte säga vilken hastighet, säger Waymo till Teslarati.
Kollisionen skedde på Phoenix och Sky Harbor-flygplatsen. På bilderna syns det att en av de vita och förarlösa Jaguarerna kört in i sidan på den andra. Sedan har de blivit stillastående på platsen. I Sverige har vi inte kommit lika långt med självkörande bilar. Nyligen arrangerade berörda myndigheter en workshop där man diskuterade frågan.
– I dagsläget är det sju stycken aktiva försök, men vi har inte några inrapporterade olyckor ännu, säger Anders Eriksson på Transportstyrelsen.
Waymo Crash at Phoenix Sky Harbor AirPort #waymocrash pic.twitter.com/RVqfZv0nQW
— The Tumbleweed (@thetumbleweedX) July 30, 2025
Flera företag utför just nu tester med förarlösa bilar i Sverige.
– I början hade de här självkörande fordonen alltid en förare vid ratten. Det har också varit ett krav att någon ska ha händerna på ratten, men det har tagits bort, säger Anders Eriksson.
Den snabba tekniska utvecklingen ställer nya krav på myndigheterna. För att kunna möta den nya tekniken krävs ett modifierat regelverk.
– Det finns inga regler för automatiserade fordon i Sverige och det finns heller inget förbud mot att använda dem, skyldigheter och ansvar måste regleras, säger Hans Yngve Berg, utredare hos Transportstyrelsen.
Det är inte bara att tuta och köra i Sverige. För att kunna genomföra tester måste man ha ett tillstånd.
– För att vi ska ge tillstånd måste den sökande garantera säkerheten och se till så att den inte stör trafiken. Det gör man genom att lämna in en riskanalys vid ansökningstillfället, säger Anders Eriksson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.