En av världens mest omtalade Ferrari-bilar kraschades till ett vrak under Le Mans Classic. Ferrari 250 GTO Breadvan finns bara i ett enda exemplar och kan vara värd över 500 miljoner kronor.
En otäck olycka inträffade under Le Mans Classic på söndagen. En av världens mest värdefulla Ferrari-bilar deltog i klassiskerloppet, men fick en svår sladd i utgången till chikanen. Ferrari 250 GTO Breadvan kraschade in i barriären. Turligt nog verkar föraren ha klarat sig utan svåra skador och kunde själv kliva ur bilen och klättra över barriären.
För Ferrari 250 GTO Breadvan slutade tävlingen sämre. Den unika bilen, endast ett exemplar finns, demolerades svårt. Det kommer att ta tid och kosta stora pengar att återställa den. Men med tanke på hur värdefull bilen är kommer den inte att skrotas.
Det skulle bli Breadvans 60-årsjubileum, för bilen gjorde sitt första framträdande på Le Mans 1962. En grupp ingenjörer hade lämnat Ferrari efter en konflikt med Enzo Ferraris fru. De startade ett eget racingstall. Bland annat fanns Giotto Bizzarrini och Carlo Chiti med i stallet. De beställde två Ferrari 250 GTO av Enzo Ferrari, men han vägrade leverera. I stället byggde de om en begagnad 250 GTO till ”Breadvan”. Förutom kombistuk fick V12:an torrsumpsmörjning av bilgeniet Bizzarrini.
Disaster for the Breadvan! 😭 The one-off modified Ferrari has been crashed at #LeMansClassic. Luckily, Le Mans Classic isn't finished yet, watch it here ➡ https://t.co/xpSvqgdqpc#LMC #LeMans #LeMans24 #Ferrari #Motorsport pic.twitter.com/R29fosVotO
— Motorsport.tv (@MotorsportTV_UK) July 3, 2022
Den visade sig vara snabbare än vanliga 250 GTO, även om den fick bryta vid Le Mans första gången. Sedan blev den vardagsbil för Greve Volpi som finansierade tävlingsstallet. I dag ägs bilen av samlaren och racingentusiasten Martin Halusa, och var i perfekt skick före kraschen. Exakt vad bilen är värd idag är svårt att säga, men vanliga Ferrari 250 GTO har sålts för 700 miljoner kronor. Breadvan har körts vid många historiska tävlingar, nu hoppas vi bilen kan lappas ihop och komma tillbaka.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter