Här invigs Göteborgs nya battericenter

Nu har det nya svenska battericentret i Göteborg invigts. Battery Centre Gothenburg på Lindholmen är ett toppmodernt utbildningscenter som ska ta Sverige till världstoppen i batteritillverkning. 
– Utbildningscentret kommer att spela en avgörande roll i att rusta människor med den specialistkompetens som krävs för framtidens arbetsmarknad, säger Madeleine Jonsson, ordförande i miljö- och regionutvecklingsnämnden.

Den viktiga fordonsindustrin i Västsverige befinner sig mitt i en stor omställning till elektrifiering och digitalisering. Omställningen innebär att Västsverige behöver människor med ny kompetens. Redan på gymnasienivå ska studenterna få kompetens inom batteritillverkning. Dessutom ska  mställningsutbildningar för befintlig personal inom industrin göras. 

Därför har ett nytt battericenter invigts på Lindholmen i Göteborg. Inför drygt 100 församlade från näringslivet, utbildningssektorn och det offentliga klipptes bandet till Battery Centre Gothenburg av nye förvaltningsdirektören Lars Durfelt, i sällskap av kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius och Madeleine Jonsson, ordförande i miljö- och regionutvecklingsnämnden.

Anna-Lena Johansson och Björn Gustavsson från Business Region Göteborg.

Battery Centre Gothenburg är en av de största insatserna som görs i Göteborg för att möta de här behoven. Centrat ska tillsammans med befintliga lärmiljöer erbjuda en helhetslösning för kompetensförsörjning med fokus på utbildning kopplat till nya produktionsmetoder inom batteri- och fordonsindustrin. Centret ger möjlighet att ta steg framåt inom robotteknik, välstrukturerat säkerhetsarbete och simulerad processträning. En helt ny infrastruktur för utbildning inom industriteknik och grön omställning har skapats. 

– Genom Battery Centre Gothenburg kommer Göteborg bidra till att vi får rätt kompetens till den stora omställningen som sker. Oavsett när den stora behovsökningen sker så är de här kompetenserna centrala för att Göteborg och Västsverige ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens framöver, säger Anna-Lena Johansson, ansvarig för kompetensförsörjningen inom batteri- och  fordonsindustrin, på Business Region Göteborg.  

Förutom Volvo Cars och Volvo Group spelar bolag som Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Heart Aerospace, Stena Line och Ecocide en ledande roll i denna omställning. Och enligt en rapport från Industrirådet 2024 har industrin i Västsverige (Västra Götaland och Halland) behov av drygt 23 000 montörer, processoperatörer, CNC-operatörer, konstruktionsingenjörer och mekaniker med branschspecifika kunskaper de närmaste tre åren. Nu återstår bara att hitta en samarbetspartner till Volvo Cars och Novo Engergys stora batterifabrik som just nu byggs klart, trots att Novo Energy saknar finansiär och samarbetspartner sedan Northvolt sparkades ut.  
LÄS MER: