Rimac Nevera ska vara världens snabbaste produktionsbil, även om Tesla Model S Plaid ännu har det officiella rekordet. Nu ställer Top Gear Rimac mot den snabbaste Lamborghinin du kan köpa: Aventador SVJ. Resultatet är ren förnedring.
Alldeles nyligen var en superbil med 600-700 hästkrafter det snabbaste du kunde köpa. Men det är inte bara pengar det gått inflation i. Även hästkrafter tycks ha drabbats av en galopperande inflation. Men turligt nog har deras värde inte urholkats när gasen trycks i botten.
Elektriska hyperbilar med över 1000 hästkrafter, ja till och med familjebilar, håller på att bli vardagsmat. Det finns nu flera bilmodeller som har 2000 hästkrafter, något som bara extrema dragracingbilar som går på metanol kunde uppnå fram till helt nyligen.
Snabbast av dem alla lär den kroatiska hyperbilen Rimac Nevera vara, hela 2000 hästkrafter kommer elmotorerna. 0-100 km/h går på sanslösa 1,85 sekunder. För att visa hur galet snabb bilen är ställde Top Gears Chris Harris den mot en av de snabbaste bensinbilarna som går att uppbringa: Lamborghini Aventador SVJ med V12-motor på 760 hästkrafter. Lamborghinin har en imponerande 0-100 km/h-tid på 2,8 sekunder.
Men när Rimac Neveras fyra elmotorer går för fullt tycks Lamborghinin nästan stå still. Så kallad torque vectoring gör att kraften kommer ner i backen på ett effektivare sätt än hos ICE-bilar. Men på en punkt krossar Lambon elbilen: Ljudet. Sången i V12-motorn kan inte det vinande konstgjorda elljudet rå på.
– Det är inte bilkörning, det är en utomjordisk upplevelse, säger Chris Harris.
Kanske kommer vi i framtiden betrakta extrema sportbilar med stora motorer som mekaniska schweiziska lyxur, medan en elbil mer är att jämföra med en digitalklocka.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter