Toyota, BMW, Porsche och Ford är bilmärkena med de lojalaste bilköparna. Det visar en ny stor studie i USA från JD Power.
Amerikanska JD Power mäter vad bilköparna anser om nya bilar, och många biltillverkare fäster stor vikt vid resultatet. Nu har JD Power mätt vilka bilmärken som har de lojalaste köparna.
Resultatet är något svårtolkat, men Toyota vann i två kategorier, medan BMW, Porsche och Ford vann i varsin kategori.
Toyota har de lojalaste köparna när det gäller personbilar i massmarknad och SUV:ar med en lojalitetsgrad på 62,2 procent för bilar och 63,6 procent för SUV. Kia och Subaru slutade strax bakom.
Porsche vann kategorin premiumbilar med 57,4 procent för bilar medan BMW vann kategorin premium-SUV:ar med 58,6 procent. När det gäller ”truck”, ett segment som är enormt i USA, har Ford den högsta andelen med 63,8 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter