Den var snabb redan tidigare – nu har Volkswagen Caddyn trimmats upp till 1320 hästkrafter. Den ser ut som vilken hantverkarbil som helst – men med en Audifemma under huven kör den ifrån supersportbilar.
Bilen började sitt liv som en vanlig tvåhjulsdriven Volkswagen Caddy med 1,6 liters TDI-motor. En av de populäraste bilarna för hantverkare och lättare nyttotransporter. Idag är den världens troligen snabbaste transportbil, och kör ifrån supersportbilar för mångmiljonbelop i ett dragrace.
– Vi byggde om bilen till en fyrhjulsdriven Golf 7 med 500 hästkrafter, sedan bestämde vi att vi behövde ha mer kraft och köpte en Audi RS3-motor, berättar Richard Milton som byggt bilen.
Totalt har bygget tagit närmare sju år och nu är Caddyn ett veritabelt monster både på bana och dragstripp, även om den i första hand används som gatbil. Karossen är kraftigt lättad, bilen har fått kolfiberbromsar och hjulupphängningar och fjädring är kraftigt uppgraderad och uppstagad.
Det största arbetet var dock motorn. Dieselmotorn är nu utbytt mot Audis 2,5-liters femcylindriga turbomotor. I originalutförande lämnar den 400 hästkrafter, men nu är effekten 1320 hästkrafter vid 3,2 bara laddtryck. Vridmomentet är 1600 Newtonmeter, lika mycket som hos en Bugatti Chiron. Motorn har fått en rad uppgraderingar, bland annat ny turbo, annat grenrör, andra injektorer och uppgraderat ECU.
Den enorma kraften skickas till alla fyra drivhjulen via en DQ500 DSG-växellåda från Audi RS3 som förvånansvärt nog verkar palla trycket. Framtill finns en Wawetrack-differential, medan den bakre differentialen också hämtats från Audi RS3.
Resultatet är att bilen klarar kvartsmilen på under 10 sekunder sekunder, vilket är ungefär lika snabbt som en Porsche 911 Turbo S eller Bugatti Veyron.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter