Hans nya Tesla sprack: ”Chockad och rädd”

Teslas nya teknik med pressgjutna fram- och bakvagnar i aluminium kopieras av hela bilvärlden. Nu kommer första rapporten om problem med tekniken. En amerikansk Model Y-ägare ägare har drabbats av att den gjutna framvagnen spruckit.
– Jag var chockad, rädd och nervös för min säkerhet eftersom det är mitt enda transportsätt, säger ägaren.

Teslas innovativa tillverkningsmetoder har gjort att företaget har högre marginaler än någon annan biltillverkare. Flera biltillverkare försöker kopiera Teslas teknik med fram- och bakvagnar i pressgjuten aluminium. Volvo Cars satsar hårt på tekniken och Toyotas ingenjörer har imponerats och sagt att bilen är ett konstverk.

Nu kommer första rapporten om problem med den hyllade tekniken. En amerikansk ägare av en ny Tesla Model Y har upptäckt att den pressgjutna framvagnen har fått stora sprickor, uppger Auto Evolution. Ägaren Nizar Kamel upptäckte sprickorna i maj, två månader efter bilen levererats.  

– Vid leverans besiktigade jag bilen utifrån det viktigaste som andra ägare sa att de skulle kontrollera. Då var allt bra, men jag kontrollerade inte ramen eller konstruktionselementen, eftersom bilen var ny från fabriken, och man borde behöver inte kolla det, berättar ägaren Nizar Kamel. 

Problemet med sprickorna upptäcktes när ägaren skulle kontrollera ett annat potentiellt fel som flera Model Y i USA drabbats av, att locket till bromsvätskebehållaren fattades. Då tog ägaren bort kåpan som sitter under vindrutan och sprickorna blottades.

– I maj såg jag sprickorna för första gången och skickade in servicebegäran. Jag kunde inte ta bilen till servicecentret förrän i juli, så det var då hela sagan började. Jag var chockad, rädd och nervös för min säkerhet eftersom det är mitt enda transportsätt, berättar ägaren.

Till en början har Tesla uppgivit att bilen var säker och att ingen åtgärd skulle behöva göras, det verkar ännu vara oklart om Teslas Servicecenter kommer att ta emot bilen. 
– Chefen för servicecentret sa flera gånger att “bilen är säker att köra” och att han hade blivit försäkrad av “ingenjörer” att den är “säker”. Han kommer dock inte att ge mig något mer detaljerat eller någon officiell Tesla-dokumentation för att bekräfta det.

Sprickorna är spridda över godset, och relativt djupa, då det går att lysa med en lampa genom sprickorna. Tesla har inte kommenterat fallet, och det är oklart hur hållfastheten i framvagnen påverkas. Bilen är tillverkad hos Teslas fabrik i Austin i Texas. Hittills är denna bilen det enda fallet som är känt. Enligt Auto Evolution är det vanligt att pressgjutna delar kasseras i produktionen. Genom att använda pressgjutning vid tillverkningen av fram- och bakvagnar kan över 100 svetsmoment sparas in, vilket ger sänkta kostnader och snabbare tillverkning.