Fyra av världens absolut snabbaste fordon ställer upp i ett episkt dragrace. Lucids nya monstermodell Air Sapphire med 1200 hästkrafter lyckades köra ifrån såväl Tesla Model S Plaid, Bugatti Chiron som världens snabbaste motorcykel.
Tesla Model S Plaid har precis kommit till Sverige. Under lång tid var bilen den snabbast accelererande produktionsbilen, åtminstone med fyra sittplatser. Konkurrenten Lucid har tagit fram nya specialmodellen Air Sapphire med 1200 hästkrafter bara för att försöka vara snabbare än Tesla. Bugatti Chiron i standardutförande var chanslös mot Tesla, men frågan är hur den står sig mot Bugatti Chiron Pur Sport, den kanske snabbaste förbränningsbilen någonsin.
Jason Cammisa på Hagerty ställde upp de tre monsterbilarna mot varandra i ett av tidernas snabbaste dragrace med produktionsbilar. Denna gången görs dragracet på riktig asfalt, inte på någon dragstrip. Bensinmotorbilen Bugatti Chiron Pur Sport har flest hästkrafter, över 1500. Lucid Air har 1200 hästkrafter mot Teslas 1020.
Det visar sig att både Bugatti och Tesla får bita i gräset mot Lucids nya värsting. Elon Musk har upprepade gånger hånat Lucid och sagt att företaget snart ska gå i konkurs, men här får de revansch. En prototyp av Lucid Air Sapphire lyckas klara ”quarter mile”, 402 meter, på 9,1 sekunder. Bugatti är snabbare än Tesla med liten marginal, båda bilarna klarar sträckan på 9,3 sekunder. Lucid når 251 km/h på 402 sträckan, medan Tesla hinner upp i 245 km/h. Bugatti kommer också upp i 251 km/h efter att ha tappat i starten.
Tesla och Lucid är ungefär lika snabba upp till 100 km/h, men sedan rycker Lucid ifrån, medan Bugatti accelererar snabbare ju mer farten ökar. Hade racet varit lite längre hade den bensindrivna Bugattin vunnit.
För att verkligen sätta Lucid Air Sapphire på prov kastar Jason Cammisa in motorcykeln Ducati Panigale V4 SP2 med 210 hästkrafter i leken. Det är världens snabbaste motorcykel. Motorcykeln visar sig vara snabbare än både Bugatti och Tesla, men Lucid rår den inte på. Motorcykeln hade en snabbare hastighet i slutet av kvartsmilen, men Lucid når mållinjen snabbare.
Att Lucid Air Sapphire, om än en prototyp, är världens snabbast accelerande fyradörrars produktionsbil verkar klart, men om den har en chans mot de elektriska hyperbilarna Rimac Nevera och Pininfarina Battista är knappast troligt. Till skillnad från toppfart som sällan går att utnyttja är det lagligt att accelerera i princip hur fort som helst i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter