Hackare hittade bevisen Tesla sa inte fanns

Tesla sa att bevisen inte fanns sparade. Men en hackare kunde hitta bevisen på några minuter, enligt Washington Post. Nu kan Tesla tvingas betala 2,3 miljarder kronor i skadestånd.

En mörk aprilkväll 2019 stannade ett 22-årigt par vid vägkanten. De ville bara ta en paus, titta upp mot himlen och dela en stilla stund under stjärnorna. Samtidigt kom en Tesla Model S körande längs vägen. Föraren hade slagit på Autopilot – Teslas självkörande system. Bilen körde rakt fram, trots en blinkande gul lampa, stoppskylt och skyltar som indikerade att vägen tog slut. Föraren själv hade just tagit blicken ur vägen för att plocka upp sin mobil. Sekunder senare var tragedin ett faktum. 

Teslan körde rakt in i paret som stannade till längs vägkanten. Kvinnan slungades långt bort och förlorade livet, medan mannen överlevde med svåra skador som han fortfarande kämpar med idag. För att kunna förstå vad som egentligen hade hänt och vem som bar ansvar behövde jurister komma åt information från Teslas system. Men Tesla hävdade länge att de inte hade någon avgörande kraschdata.

Naibel Benavides Leon var ute och tittade på stjärnorna i Florida när kollisionen med en Tesla fick hennes kropp att flyga 22 meter genom luften. Även hennes pojkvän Dillon Angulo kördes på och skadades svårt. Teslan som träffade det unga paret kördes på autopilot. Föraren George McGee skulle plocka upp sin mobiltelefon från golvtet när tragedin inträffade. Tesla har dömts att betala 2,3 miljarder kronor i skadestånd för fallet.

I nästan fyra år, fram till 2023, försökte polis och advokater få tillgång till filen med kraschdata. Tesla svarade bestämt att filen inte fanns, var otillgänglig eller korrupt. Företaget menade att olyckan helt berodde på förarens bristande uppmärksamhet. Men under våren 2025 tog advokaterna en ny infallsvinkel för att försöka komma åt information från Tesla. Advokaterna tog hjälp av hackern greentheonly, som var mycket välkänd inom Teslas tekniska kretsar. 

Hackern satte sig på ett Starbucks-café i södra Florida, beställde en kopp varm choklad och kopplade upp sig mot en kopia av bilens Autopilot-dator, det så kallade ECU-minnet. På bara några minuter lyckades hackern dekryptera filen och kunde bekräfta att informationen faktiskt hade skickats till Teslas servrar, enligt The Washington Post. Det gick även att bekräfta att Tesla hade fått en mottagningsbekräftelse. Tesla föll platt.

Datan visade tydligt vad Autopilot ”såg” innan kraschen – och att systemet ändå misslyckades med att reagera. Detta blev ett avgörande moment i rättegången, då sanningen om Teslas data äntligen kom fram. I rättssalen spelades datan upp som en förstärkt video med sensorvisualisering, och för juryn blev det första gången de kunde se exakt hur Autopilot registrerade situationen – men ändå körde rakt fram mot paret vid vägkanten. Plötsligt tvingades Tesla erkänna att de faktiskt hade haft tillgång till denna avgörande information – hela tiden. Trots att de tidigare hävdat motsatsen.

Och i augusti 2025 meddelade juryn sin dom: Tesla var delvis ansvarig för olyckan. Skadeståndet sattes till cirka 2,3 miljarder kronor (243 miljoner dollar), ett av de största beloppen någonsin i ett fall med autonom körning. Fallet blev snabbt en symbol för hur Tesla hanterat data, transparens och ansvar i samband med sina Autopilot-olyckor, och väckte bredare frågor om företagsansvar och säkerheten i självkörande teknik. Och allt löstes med hjälp av en skicklig hacker.
Foto stora bilden: Hacker greentheonly

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt