Efter 60 år: Sagolik Mercedes räddad till Sverige

Playboyen, OS-medaljören, byggmästaren och spionen Max Gumpels 1938 Mercedes-Benz 540 K Norrmalm Cabriolet återvänder till Sverige. Den svenska förkrigs-Mercedesen har varit på flykt i Amerika sedan 1964. Nu återvänder den hem efter att svensk budat miljontals kronor på auktion.

Bilen har ett alldeles unikt utseende och räknas till en av de mest ikoniska svenska bilarna någonsin. Max Gumpel föddes 1890 in i ett rikt Stockholmshem. Så småningom utbildade han sig på Byggnadsyrkesskolan och blev godkänd byggmästare år 1912. Men det var inte allt som hände för den unge svensken det året. Otroligt nog blev han nämligen OS-medaljör. Svenskarna knep silvret, på hemmaplan, i vattenpolo under olympiska spelen i Stockholm. Något han faktiskt upprepade åtta år senare, när han tog brons under spelen i Antwerpen 1920.

I byggbranschen gick det bra för det nystartade företaget Gumpel & Bengtsson, som kan räkna hem ett dussintal anrika byggnader till sitt namn, exempelvis Eden Hotel vid Humlegården i Stockholm. Byggmästaren levde ett glassigt liv, med fina båtar, semestrar på Rivieran och bekantade sig med filmstjärnor som Greta Garbo.

OS-medaljören hade också ett kräset öga för bilar och under den här tiden var det få bilar som kunde mäta sig med kompressormatade Mercedes. Inne hos Gjestvangs på Strandvägen i Stockholm såldes en del av de tyska modellerna till förmögna svenskar, bland annat Max Gumpel som hösten 1937 lade beställning på ett tyskt chassi modell 540 K. Chassiet skickades, efter ankomst i Stockholm, till den mycket högaktade verkstaden Karosseriaktiebolaget Norrmalm, för att täckas över.

Året därpå var bilen klar och det blev en riktig pjäs. Till skillnad från många andra Mercedes byggdes den bred och rymlig med plats för tre personer i framsätet vilket resulterade i en väldigt tung slutprodukt. Men det var inte det enda som stack ut. Bilen har restaurerats sedan konstruktionen, men kylaren byggdes från början med ribborna på diagonalen och istället för Mercedesmärket framtill monterades Max Gumpels egna statyett föreställande gudinnan Diana. Den sitter däremot kvar.

Bilen kördes sedan av byggpampen fram tills dess att kriget bröt ut och plockades inte fram förrän år 1946 igen. Under kriget drogs Max Gumpel, tillsammans med sin vän Eric Erickson, in i en spionaffär i samarbete med de allierade. De utgav sig för att vara tyskvänliga affärsmän och avslöjade sedermera för de allierade var tyskarnas oljeresurser befann sig så att det kunde förstöras. Berättelsen om de svenska spionerna blev en bok “Maskerad Agent” (1958) av Alexander Klein som sedan filmatiserades i Hollywood, “The Counterfeit Traitor” (1962).

Efter krigets slut och utfört spionage blev det den franska rivieran och en välförtjänt semester för den svenska byggmästaren. Och då var det ju också på sin plats att borsta av dammet på Mercedesen och frakta ner den till Medelhavet. Men ganska snabbt märkte Max Gumpels att hans tyska Mercedes inte uppskattades av fransmännen. Då fick det istället bli amerikanaren Lincoln Continental 1946, som Greta Garbo fixade fram genom sina kontakter i Hollywood.

När Lincolnen så småningom anlände till Sverige, fick dottern Laila tillsammans med en vän, det äventyrliga uppdraget att köra den hela vägen ner till Frankrike. Och efter en tid nere på kusten fick duon tillika, den otacksamma uppgiften att köra den inte så populära Mercedesen hela vägen upp till Stockholm igen. För att vid ett senare skede säljas av familjen för 5000 svenska riksdaler och därpå skickas till andra sidan Atlanten.

Fram till helgen som passerat har det varit ganska tyst om Max Gumpels Mercedes, förutom i Dagens PS, som uppmärksammat berättelsen flera gånger. För auktionshuset i Florida fanns en viss oro på förhand om att den årliga uppvisningen på Amelia Island inte skulle bli som tidigare år. Efter en blygsam budgivning i Paris några månader tidigare fanns risken att uppföljaren i Florida också skulle bli en besvikelse. Vilket det till en början såg ut att bli. Men efter att ett flertal modeller reats ut och en del inte sålts över huvud taget rullades plötsligt en av dagens höjdpunkter ut. Den ståtliga svensk-tyska 540:n från Norrmalm med rötter i Sindelfingen klubbades ut till en lycklig svensk i publiken. Prislappen landade på nästan 15 miljoner kronor hos Broad Arrow Auctions och just nu sitter dyrgripen troligtvis på ett fartyg på väg mot nygamla territorier med våren stundande runt hörnet.
LÄS MER: