Gruvmagnatens Rolls-Royce säljs i Sverige – V12:an drar 2,8 l/mil

En av Sveriges äldsta Rolls-Royce säljs nu på auktion. Bilen, en Rolls-Royce Phantom III från 1936, har ägts av gruvmagnaten Sir Edmund Davis och tros gå för uppemot två miljoner kronor. Lyxbilen har en V12-motor på 7,3 liter som drar 2,8 liter per mil. 

Sir David Edmunds hade ett äventyrligt liv och flyttade från Australien till Sydafrika redan när han var 17 år. Han lyckades snabbt etablera en verksamhet inom gruvnäringen, och vid drygt 30 års ålder delägde han 47 gruvor. Senare gifte han sig med sin kusin och flyttade tillbaka till Storbritannien. Han dog barnlös och frun och kusinen Lady Davis ärvde hela förmögenheten och hans Rolls-Royce. När änkan dog donerades parets konstsamling till muséer. Vad som hände med hans Rolls-Royce vet vi inte, men nu säljs en exklusiv Rolls-Royce Phantom III från 1936 i Sverige som sägs ha tillhört gruvmagnaten.

Modellen var Rolls-Royces sista stora innan kriget och den enda med V12-motor fram till att Silver Seraph lanserades 1998. Endast 727 exemplar byggdes mellan 1936 och 1939 och kvaliteten var på Rolls-Royce-manér så hög att många överlevt. Bilen har en V12-motor på hela 7,32 liter och för tiden en ovanlig dubbeltändning med 24 tändstift.  Bränsleförbrukningen är 2,8 liter per mil. Modellen har blivit känd från James Bond, där en Phantom III med kaross används av skurken Oddjob.

Bilen ställdes ut på bilmässan Olympia Motor Show 1936 när den var ny. Eventuellt var det där som gruvmagnaten Sir Edmund Davis köpte bilen. Som det verkar dog han endast tre år efter inköpet av lyxbilen och hustrun, tillika kusinen, två år senare. Till slut hamnade bilen i Malmö 1994 och nu behöver bilen en ny ägare via Auktionsmagasinet Vänersborg. Endast fyra Rolls-Royce Phantom III finns i Sverige, och nu bjuds en bil från 1936 ut på auktion. Bilen är värderad till två miljoner kronor och intresset tycks vara relativt stort. 

– Vi har haft in den på uppstart på Rolls-Royce i Trollhättan, för man kan inte bara vrida om nyckeln och köra, då den stått länge, utan den behöver startas på ett fackmannamässigt sätt. Man har vevat igång den och när den visat sig okej, därefter startat med nyckel. I samma veva tömdes bilen också på vätska, som bensin och olja, och ny fylldes på. Nu går bilen att köra, säger Ronny Henriksson på Auktionsmagasinet till GP. Redan nu finns det 39 bud på bilen och priset är uppe i 610 000 kronor.