Nu varnar kända verkstadsexperten Fredrik Grufman för ett farligt fel på storsäljande Tesla Model 3. Han har hittat rostiga bromsrör på ett dolt ställe i elbilen.
– Går det hål på bromsröret riskerar du att förlora bromsförmågan, skriver Fredrik Grufman.
Experten Fredrik Grufman har gjort sig känd för att frikostigt dela med sig av sina erfarenheter från sin verkstad Grufman Bil både på Youtube och Facebook. Dessutom har han berättat för Carups läsare vad de ska tänka på när de ska fynda en begagnad Tesla.
Nu slår Grufman larm på Facebook om ett potentiellt farligt fel på storsäljaren Tesla Model 3, en elbil som finns i över 20 000 exemplar i Sverige. Fredrik Grufman hittade svårt rostskadade bromsrör på ett dolt ställe på Model 3. Bilen är från 2019 och har bara gått 8800 mil.
Nu vill han varna ägare och bilbesiktningen. Felet har hittats även på andra bilar, så det rör sig knappast om en engångshändelse. Hur många bilar som är drabbade är dock inte klarlagt.
– Det du ser är två bromsrör som håller på att rosta sönder. Går det hål på bromsröret riskerar du att förlora bromsförmågan.
Felet är tämligen svårt att hitta om man inte vet var man ska leta.
– För att se skadan måste man glutta på bakkant av främre vänster innerskärm. Du som besiktningsman, kände du till denna risk? säger Grufman.
Att byta bromsrören är en ganska komplicerad operation, då bilens högspänningsbatteri måste tas loss.
– Anslagen tid för byte är drygt 6 timmar vilket inkluderar demont-mont av bilens högspänningsbatteri. Utöver detta krävs Toolbox 3 för att utföra luftning av bakre bromsarna (även om det är sannolikt att det går att lufta på traditionellt sett), uppger Grufman.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter