Grufman: Vanliga missen gör att du byter fel bildel

Här är fallgropen som många hemmamekaniker går i. Du riskerar att byta fullt fungerande delar på bilen.
– Att läsa av felkoden kommer aldrig att berätta vilken del du ska byta, säger verkstadsgurun Fredrik Grufman.

Motorprofessorn Fredrik Grufman på Grufman Bil delar ofta med sig av sina spetskunskaper.
Det senaste av hans visdom är att vara försiktig med att lita på felkodsläsare. Fredrik tog själv en Mustang 2001, som indikerade på att kamaxelsensorn var trasig. Men när han undersökte saken noggrannare visade det sig vara ett generatorfel.
–  Folk pluggar in sin felkodsläsare och får som i exemplet ovan en felkod på kamaxelgivare: kretsfel, och sen byter den, säger Fredrik Grufman.

Risken är att många byter direkt utan att tänka efter. Reparationer av bilar har en viss likhet med vård av människor. Det är lätt hänt att bara behandla symptom.
– Problemet är bara att felkoden bara är symptom på felet, inte orsaken. Orsaken i det här fallet var en generator med trasig likriktare som störde den svaga kamaxelsignalen. På Ford-sidan är detta välkänt, men det är inte någon allmän kännedom, säger Fredrik Grufman.

Här drar Fredrik Grufman ut kabeln till generatorn som strular. Men felkoden påstod något helt annat.

Kunderna ringer ibland och vill köpa kamaxelsensorer efter att ha ställt en egen diagnos hemma i garaget.
– Vi säljer kamaxelsensorer till de som insisterar. Men vi försöker förklara när någon har fel på sin gamla Mustang GT 2005 att det där kommer inte hjälpa, köp en generator istället, men prisskillnaden är markant så folk vill chansa, säger Fredrik

Risken är att bilägare byter fungerande delar och tvingas till nya reparationer. Men Fredrik Grufman tror att det inte är så utbrett bland verkstäderna.
– Jag skulle nog säga att det vanligaste är att privatpersoner reparerar sina bilar fel efter att de köpt en felkodsläsare, säger Fredrik Grufman.

Det finns många exempel på onödiga reparationer. Många bilägare är alldeles för hastiga och spenderar pengar helt i onödan.
– En vanlig sak folk brukar göra är att byta lambda-sensorn efter att man fått för högt lambda-värde på besiktningen. Den är rolig, säger Fredrik Grufman.

Han har ett gott råd till alla hobbymekaniker som försöker lösa problemen på egen hand.
– Att läsa av felkoden ger mycket info, men den kommer aldrig att berätta vilken del du ska byta, det är i alla fall otroligt ovanligt. Där krävs erfarenhet.
LÄS MER: