Nu varnar mekanikergurun Fredrik Grufman för att viktiga bildelar är på väg att ta slut. Fullt funktionsdugliga bilar måste skrotas för att en enda del saknas.
– Det är idag en absolut realitet för många bilägare, säger Fredrik Grufman.
Verkstadsprofilen Fredrik Grufman på Grufman Bil varnar för att viktiga bildelar inte längre går att få tag på till många bilmodeller. Häromdagen gick även Bosse Bildoktorn ut på Carup och varnade för att det kommer bli färre veteranbilar i framtiden. Nyare bilar skrotas ut fort, då det inte går att få fram delar, eller då delarna är extremdyra.
– Man slutar tillverka delarna. Det är nästan alltid så att biltillverkarens första kund inte är densamma som den som äger bilen efter 10-15 år. Första ägaren äger bilen kanske i tre eller fem år. Sen byter bilen ägare. Varför ska man fjäska för en bilägare som inte är kund? säger Fredrik Grufman.
Många får kallduschen vid besiktningen. Plötsligt ger besiktningsmannen en tvåa och därefter meddelar verkstaden att det inte går att få tag på delar.
– Förr skrotade man bilen för att man såg vägen genom golvet, eller att ramen gick av. Dessa tider är nog förbi för det mesta, säger Fredrik Grufman.
Idag kan det vara ett litet kretskort som knäcker din bil istället för gravrost i balkar och trösklar.
– Bilar blir föråldrade och plötsligt går det inte längre att få tag på delar. Det är idag en absolut realitet för många bilägare. Vi har skrivit om det förut, men det tål att upprepas, säger Grufman.
En sak som kan tvinga din bil till sista vilan och tömma bankkonton är ABS-systemen.
– Sådana-moduler är ett bra sådant exempel. Även om mycket går att reparera, är det fortfarande ett faktum att många äldre abs-enheter är omöjliga att få tag på och många oreparerbara. En lysande ABS lampa gör bilen omöjlig att besiktiga, säger Fredrik Grufman.
Listan kan göras lång med reservdelar som ställer till med problem. Databoxar är ett stort bekymmer, de kan oftast inte heller flyttas mellan två bilar.
– När det gäller databoxar är det dessutom legio att en inkodad databox inte kan återanvändas till en annan bil – en gång ingift i en bil är den obrukbar i en annan, säger Fredrik Grufman.
Han minns ett tragiskt exempel på en bil som inte gick att rädda.
– Hela motorer kan också vara svårt att få tag på. Vi hade inne en Charger med 6.1 Hemi med motorhaveri. Det finns inga delar till dom motorerna längre. Det var en 2011 om minnet inte sviker. Teoretiskt sett skulle man kanske kunna reparera den gamla vevaxeln och motorblocket, borra om allt osv. Men är det värt att lägga ner 150-200 000kr på en så gammal bil, avslutar Fredrik Grufman.
Fredrik Grufmans lista på reservdelar som är svåra/omöjliga att få tag på till vissa bilmodeller:
ABS-moduler
Fjärrkontroller
Databoxar
Strålkastare
Inredningsdetaljer
Backspeglar
Knappsatser
Kylslangar
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter