Gömde 55 vita Porschar – den dyraste körd 1,9 mil

Gömda på en hemlig plats och ägda av en hemlig ägare. Nu säljs en av världens mest exklusiva Porsche-samlingar. Alla bilar utom en är helt vita. Bland de 56 bilarna finns en Porsche 911 Carrera RSR 3.8 från 1993 som gått sju mil och en Porsche 918 Spyder som körts 1,9 mil. 

Att samla på Porsche-bilar är kanske inte helt exklusivt idag, det måste till något extra. Den här samlaren valde att enbart gå på vita Porsche-bilar av de mest eftertraktade modellerna. Bilarna är gömda på en hemlig och säker plats och det är en väl förborgad hemlighet vem ägaren är. Men nu säljs i alla fall ”The White Collection” på auktion. 

Det handlar om 56 tämligen exklusiva Porschar som säljs tillsammans med en mängd Porsche-memorabilia, 55 av bilarna är vita, en enda är röd. Många av bilarna har knappt körts och alla har hållits i ett pedantiskt nyskick, enligt RM Sotheby’s som auktionerar ut samlingen. 
– Dessa fordon, som visar hög originalitet och anmärkningsvärt låg körsträcka, är bland de mest eftertraktade Porsche-sportbilarna på den nuvarande marknaden, säger Gord Duff, global auktionschef, RM Sotheby’s.

Toppnumret är en okörd Porsche 918 Spyder som bara körts 1,9 mil. Men det finns också billigare objekt som affischer och rattar på auktionen. Foto: RM Sotheby’s

Den allra dyraste bilen är en Porsche 918 Spyder från 2015, naturligtvis helvit, som bara gått 1,9 mil sedan leveransen för åtta år sedan. Bilen har specialutrustning för över en miljon kronor från Porsches exklusiva Manufaktur-program. Bilen väntas gå för 28-33 miljoner kronor. 

Vissa finsmakare faller kanske än mer för en Porsche 911 Carrera RSR 3.8 från 1993, bilen har bara körts sju mil på sina 30 år. Förutom att den är vit har den en unik röd interiör med vita detaljer. Bilen har bland annat 120 liters bränsletank och en Le Mans-racespecad motor. Bilen är trots den låga körsträckan regelbundet startad och underhållen. Priset väntas landa på uppemot 27 miljoner kronor. 

Porsche 911 Turbo i sandbeige är för finsmakaren. Foto RM Sotheby’s
Porsche 356A Carrera från 1959 i benvitt.

Andra av bilarna är mer benvita, eller elfenbensvita. Det finns en 1959 Porsche 356A Carrera 1600 som verkligen klär i benvitt. En Porsche 911 Turbo Coupe från 1979 väcker mångas habegär i en sandbeige kulör som ändå får passera för vit. 

Den som inte har 30 miljoner över kan fynda andra Porscheprylar till betydligt lägre priser. Det finns bland annat Porschecyklar, Porscheaffischer och Porscherattar på RM Sotheby’s auktion som går av stapeln i Texas i början av december. 

Några av höjdpunkterna på auktionen

2015 Porsche 918 ‘Weissach’ Spyder

Levereras ny till The White Collection via Porsche i North Houston, den indikerar för närvarande bara 19 km vid tidpunkten för katalogisering. Lackerad i Grand Prix White (9A5) med färgmatchade magnesiumhjul, över LTS Yachting Blue-läder och Bianco Leda-rör, specialspecificerades den av avsändaren med över 96 000 USD i tillval från Porsche Exclusive Manufaktur, samt Weissach-prestandapaketet. Ett antal original 918-tillbehör följer med bilen, och det är den enda 918 Spyder som någonsin tillverkats med denna specifikation (Uppskattning: $2,500,000 – $3,000,000).

1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring 

Den här 911 Carrera RS 2.7 Touring har behållit sin 911/83-motor och växellåda och har fabriksfärgerna Grand Prix White med blå Carrera-bokstäver. Svart konstläder (Uppskattning: 900 000 $ – 1 200 000 $).

1993 Porsche 911 Carrera RSR 3.8 

En av de mest anslående Porsche 964 som någonsin beställts av en Porsche VIP, denna RSR  förverkligar många “speciella önskningar”, det sista av 51 producerade exemplar, och den andra av bara två “Strassenversion” ” RSR-modeller byggda av Porsche Motorsport med en fullt utrustad läderinteriör. Utförd i den iögonfallande färgkombinationen av Grand Prix White (L908) över Can Can Red och Grand Prix White läderklädsel, detta exemplar levererades nytt till Storbritannien i mars 1996; återupptäckt 2015 och har bara fått 70 km sedan ny. Den har originaldäck och motor och växellåda med matching numbers. (Uppskattning: $2.000.000 – $2.500.000).

1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Lightweight

Denna sällsynta USA-specade bil som ursprungligen specificerades med det eftertraktade lättviktspaketet Sport (M471), vänster och höger nackstöd, uppvärmd bakre vindruta och trepunktssäkerhetsbälten. (Uppskattning: $1,750,000 – $2,000,000).

1994 Porsche 911 Turbo S X85 Slantnose

Ett av 39 exemplar som byggdes för den amerikanska marknaden 1994, en handbyggd modell av 964-generationens 911 Turbo med Cashmere Beige-läder. Tros vara en av två Grand Prix White X85 Turbo S (Uppskattning: $1,500,000 – $2,000,000).