Här är den bortglömda knappen i din bil som kan hjälpa dig i sommar. Med allt varmare somrar i Sverige kan även vi behöva använda knappen för återcirkulation. Använder du den rätt kan den ge dig en kallare bil och spara bränsle. Men det finns också varningar för att använda knappen fel.
Med allt hetare somrar i Sverige får luftkonditioneringen i din bil arbeta allt hårdare för att kyla ner bilen. Om bilen stått länge i solen kan kupétemperaturen vara över 70 grader när du ska köra iväg och då går det åt väldigt mycket energi för att kyla ner bilen.
Men det finns en knapp som många har glömt bort som kan underlätta nerkylningen av bilen. Återcirkulationsknappen gör så att klimatsystemet återcirkulerar och kyler kupéluften istället för att hela tiden ta in ny varm luft utifrån som tar längre tid och kräver mer energi för att kyla ner. Men det finns några saker att tänka på för att använda återcirkulationen rätt.
Om bilen är extremt varm när du sätter dig i den är det bättre att vänta någon eller några minuter innan du sätter på återcirkulationen. Dra gärna ner rutorna en kort stund först och låt svalare luft utifrån komma in. När temperaturen börjar sjunka något kan du prova att aktivera återcirkulation av kupéluften, luftkonditioneringen får då betydligt lättare att sänka temperaturen i kupén eftersom den kan arbeta med luft som redan är nedkyld.
Många bilar har idag automatisk aktivering återcirkulation under nedkylningsfasen, så du får prova dig fram hur effektivt det är på din bil, eller om bilen redan återcirkulerar luften. Hos vissa bilmärken, till exempel vissa Volvomodeller, kan du också aktivera en timerfunktion hos återcirkulationen, konsultera gärna bruksanvisningen för din bil för att se hur det fungerar på just din bil. Men det finns några varningar runt användandet som du bör känna till.
Använd inte återcirkulation för länge
Du bör inte använda återcirkulationen för länge, då det kommer in mindre frisk luft i bilen. Detta gäller särskilt om ni är många som åker i bilen. Mätningar som gjorts visar att halten av koldioxid från utandningsluften kan öka kraftigt i kupén och att syrehalten går ner. Om rutorna börjar imma bör du stänga av återcirkulation per omgående. Du bör inte använda återcirkulation på vintern, då luften snabbt blir väldigt fuktig då.
Använd återcirkulation för att stänga ute föroreningar
Återcirkulation kan också användas om du fastnar på platser med mycket föroreningar och dålig luft, genom att återcirkulera kupéluft kan du minska mängden föroreningar som kommer in utifrån. Vissa bilar, till exempel Volvo, har en luftkvalitetssensor som automatiskt aktiverar återcirkulation om den yttre luften blir förorenad.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter