Genombrottet: Så vill Tesla gjuta bilen i ett stycke

Tesla ska ha gjort ett genombrott för att för att kunna gjuta hela bottenplattor till bilar i ett enda stycke. Elon Musk jämför tekniken med att gjuta en Hot Wheels-leksaksbil i ett enda stycke. Men tekniken som kan komma i Teslas nya småbil har flera utmaningar.

Redan idag pressgjuter Tesla fram- och bakvagnarna till Model Y i ett enda stycke i en så kallad Gigapress. Flera andra biltillverkare försöker kopiera konceptet, bland annat Volvo, Toyota och Hyundai. Kinesiska tillverkare har redan lyckats kopiera tekniken. Orsaken är att det sparar mycket pengar och tid i tillverkningen. 

Nu uppger Reuters att Tesla ska ha nått ytterligare ett genombrott, snart ska de kunna gjuta hela bottenplattan i Gigapress. Reuters hänvisar till fem anonyma personer som sin källa. Enligt uppgifterna har Tesla ännu inte bestämt sig för om de ska använda tekniken på sin mindre elbil som ska tillverkas i Mexico och kosta strax under 300 000 kronor. Uppgifterna är inte direkt nya, redan 2019 lämnade Tesla in ett patent om att pressgjuta en ”unibody”, men nu kan utmaningarna med tekniken vara på väg att lösas.

Det finns flera hinder och utmaningar för att kunna pressgjuta en hel bottenplatta i aluminium, dels ställer det enorma krav på hållfasthet och styvhet, så att inte en så stor gjutdel spricker, dels är tillverkningen mer komplex. Reuters uppger att Tesla ska göra gjutformarna med 3D-teknik som steg för steg bygger upp gjutformen. Genom ny kylprocess och andra legeringar ska Tesla ha klarat säkerhetskraven för bilar. 

En fråga är möjligheterna att reparera chassit om bilen utsätts för en krock. Vid en mindre skada på någon detalj kommer den inte gå att byta ut, utan hela bilen måste troligen skrotas. Å andra sidan kommer det inte bli några problem med rost i bottenplattan då den är helt gjord av aluminium som inte rostar på samma sätt som stål.