Geely går på offensiven. Nu vill de ta över GM:s nedlagda elbilsfabrik i Kina. De planerar dessutom 1000 nya återförsäljare i Europa.
Trots priskrig och stenhård konkurrens ökar Geely hemma i Kina och knappar in på BYD. Samtidigt planerar de en stor offensiv i Europa med 1000 nya återförsäljare när Volvos systermärke Geely Auto ska lanseras brett i Europa.
Nu kommer dessutom uppgifter att de vill ta över en GM-SAIC:s nedlagda elbilsfabrik i Shenyang i Kina, enligt Reuters. De uppger att Geely för samtal med flera parter om att ta över fabriken. Den har en årlig kapacitet på 50 000 bilar och har tidigare tillverkat Buick och Chevrolet i Kina. Men de amerikanska märkena har nästan raderats ut från den kinesiska bilmarknaden.

Geelys huvudägare Li Shufu har tidigare varnat för allvarlig överkapacitet i den globala bilindustrin. Att ta över gamla fabriker kan bli mer lönsamt när Geely växer. Geelys börsnoterade bolag Geely Automotive Holdings har idag bilmärken som Geely, Zeekr och Lynk & Co. Koncernen äger också omkring 78 procent av Volvo Cars. De äger också 64 procent av Polestar, och kontrollerar ytterligare 18 procent som Volvo Cars äger.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















