Kinesiska tillverkarna BYD, Geely och SAIC varnas för bristande samarbete av EU-kommissionen. Nu hotas de av högre strafftullar, uppger Politico.
– Inget av Geely-gruppens finansieringsbolag svarade på kommissionens frågeformulär, uppger EU i ett brev till Geely.
EU-kommissionen utreder vilka tullar som ska läggas på kinesiska bilar vid import till Europa. Detta efter att EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen anklagat Kina för att ge statsbidrag till biltillverkare som snedvrider konkurrensen I EU.
Nu varnas BYD, SAIC och Geely för att försvåra utredningen genom att de inte samarbetat, uppger Politico. De tre tillverkarna, som står bakom bilmärken som BYD, MG, Volvo, Polestar och Zeekr, anklagas för att inte tillhandahållit tillräckligt med information, skriver EU i brev som Politico tagit del av. De har nu fått en varning som kan bana väg för höjda böter från EU. Breven skickades den 23 april. Det ska handla om information om subventioner, verksamhet och leveranskedjor.
Geelys Kina-tillverkade modeller av bland annat Volvo, Polestar och Zeekr riskerar nu förhöjda strafftullar. ”Inget av Geely-gruppens finansieringsbolag svarade på kommissionens frågeformulär”, skriver EU i sitt brev till Geely. Geelys svenske talesperson uppger för Carup att de ”Inte kommenterar pågående processer”.
Statsägda SAIC, som säljer MG i Europa, har uppgett för EU-kommissionen att de inte har möjlighet att kontrollera sina leverantörer och skicka in frågeformulär om “tillhandahållande av kapital, lån, garantier eller någon annan typ av finansiering .” EU godtar inte att undersökningen inte gjorts.
– Mängden information och data som hittills lämnats bör vara tillräcklig för att beräkna subventionsbeloppet. Det är därför grundlöst och onödigt för kommissionen att tillämpa artikel 28 vid fastställande av subvention, skriver SAIC.
Enligt Politico är arbetet med utredningen om strafftullar på kinesiska bilar snart klart. Redan före EU:s sommaruppehåll ska den unna vara klar. En utredning från Rhodium Group visar att det skulle behövas strafftullar på över 50 procent för att jämna ut konkurrensvillkoren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter