Går till attack mot gyllene regeln för däck

Experter går till angrepp mot rådet att byta däck redan vid 3-4 millimeter mönsterdjup. Ruinerar bilister i onödan och förstör miljön, enligt M Sverige. 
– Ett däck av hög kvalitet ska vara säkert även om det börjar bli slitet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Nya sommardäck blir tunnare. Ändå uppmanar både däckbranschen och däckföretaget Vianor bilägare att köpa nytt redan vid tre eller till och med fyra millimeters mönsterdjup. Däckbranschens gyllene regel om mönsterdjup kommer trots att EU tuffare krav på slitna däck. Nya däck kan ha så litet mönsterdjup som 6 millimeter.
– När däcken börjar bli slitna behöver man ha koll på det och ta det extra försiktigt när det är vått på vägen, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens Informationsråd.

Nu får däckbranschen mothugg från bilistorganisationen M Sverige och däckföretaget Michelin. Enligt deras nya undersökning byter 59 procent  bilägarna sommardäck när det är minst 3 millimeter mönsterdjup kvar. Det menar att dyra däck ska hålla längre än vad däckbranschens regel anger. 
– Ett däck av hög kvalitet ska vara säkert även om det börjar bli slitet. Används det ytterligare en millimeter sparar man pengar och däckets klimatpåverkan minskar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige.

M Sverige ifrågasätter nu rådet att byta sommardäck redan vid 3-4 millimeters mönsterdjup.

Den som kan slita däcken ända ner till 1,6 millimeter kommer att spara tusenlappar och även göra miljön en stor tjänst. Men den som är osäker bör byta tidigare. 
– Det kan därmed vara en nackdel med att välja billigare däck: de presterar oftast sämre i tester och slits snabbare än bättre däck, och det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck.

Michelin hävdar att deras däck ska kunna köras ända ner till 1,6 millimeters mönster utan att det blir osäkert.
– På Michelin har vi under flera år argumenterat för att köra längre på premiumdäck. Högkvalitativa premiumdäck testas och utvecklas för att behålla sina egenskaper ända ner till den lagliga slitagegränsen 1,6 millimeters mönsterdjup, säger Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig på Michelin Nordic. 

Alla experter inom däckbranschen håller dock inte med om M Sveriges och Michelins råd.
– När däckens mönsterdjup minskar genom slitage, förändras dess egenskaper. Vissa egenskaper förbättras såsom grepp på torrt underlag, bullernivå och däckens rullmotstånd. Däremot försämras däckets våtgrepp då dräneringsförmågan i däckmönstret minskas, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens Informationsråd.

Så mycket kan du spara på att köra däcken längre 

Ett räkneexempel på en av de vanligaste däckdimensionerna och en årlig körsträcka på 2 000 mil ger följande besparing om man byter däck vid 2 millimeters mönsterdjup i stället för redan vid 3 millimeter:
• total däckbesparing inklusive servicekostnader: 1 034 kr
• bränslebesparing: 16 liter á 15 kr/l = 240 kr
• råmaterialbesparing: 2 kg
• minskade koldioxidutsläpp: 50,5 kg CO₂ (bränsle + däckproduktion).

För hela Sveriges fordonspark med cirka 5 miljoner personbilar skulle det innebära en besparing på närmare 6,4 miljarder kronor och minskade koldioxidutsläpp om 252 500 ton.
– Det finns goda skäl, såväl privatekonomiska som miljömässiga, att välja högkvalitativa däck med fullgod funktion även vid 2 millimeters mönsterdjup, säger Carl-Erik Stjernvall. Men oavsett vilka däck man kör på gäller att hastigheten ska anpassas efter de förhållanden som gäller. Vid regn är det extra viktigt att hålla avstånd och undvika kraftiga inbromsningar och hårda kurvtagningar.

Tips för att däcken ska hålla längre

• Kontrollera mönsterdjupet. Sommardäck ska ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup. Enklast och säkrast mäter man med en mönsterdjupsmätare. Många däck har också slitagevarnare, när däcket slitits ner till en upphöjd klack i mönstret ska det bytas.
• Kontrollera däcktrycket regelbundet. Korrekt däcktryck förlänger livslängden, minskar bränsleförbrukningen och höjer trafiksäkerheten. Mät trycket när däcken är kalla, efter att du kört en längre sträcka ökar trycket. Öka trycket enligt tillverkarens anvisningar vid tung last.
• Undvik slag. Om du kör på en trottoarkant, i ett potthål eller på annat sätt utsätter däcken för slag kan de och i värsta fall fälgarna skadas. Även bilens hjulinställning kan ändras.
• Kontrollera slitaget. Om däcken slits ojämnt kan bilen behöva en hjulinställning eller kontroll hos en verkstad.
• Bäst däck bak. Om däcken slitits ojämnt, på drivhjulen brukar de slitas mer, ska de bästa däcken alltid sitta bak – även om bilen är framhjulsdriven.
• Förvara dina sommar/vinterdäck riktigt. Tvätta inför säsongsförvaringen och använd förvaringspåse. Undvik hög värme, starkt ljus och kemikalier. Däck på fälg förvaras bäst staplade eller upphängda.

Så byter svenska bilägare sina däck 

Undersökningen gjordes som en webbenkät våren 2025 med Riksförbundet M Sverige och Michelin som avsändare. Totalt svarade 3 816 personer. På frågan ”Ungefär vid vilken grad av slitage byter du ut dina sommardäck?” gavs följande svar:

• 5 mm mönsterdjup – 2,7 %
• 4 mm mönsterdjup – 10,4 %
• 3 mm mönsterdjup – 45,8 %
• 2 mm mönsterdjup – 28,9 %
• 1 mm mönsterdjup – 1,5 %
• Vet ej – 6,0 %
• Annat – 4,8 %
KÄLLA: M SVERIGE

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt