Lotus Omega var långt före sin tid som familjebil med superbilsprestanda. Med hjälp av ett hemligt trick kunde toppfarten ökas till 305 km/h. Nu säljs en av världens finaste Lotus Omega som bara gått 4353 mil med en enda ägare.
Vem kunde tro att en Opel Omega skulle bli en av 1990-talets mest legendariska prestandabilar? Men med hjälp av Lotus lyckades Opel förvandla sin familjesidan till ett prestandamonster som körde ifrån det mesta.
Lotus Omega baserades på en vanlig Opel Omega 3000. Motorn byggdes med Opels gamla raka sexa som grund, men var kraftigt omarbetad av Lotus. Sexan borrades upp till 3,6 liter och fick dubbla turboaggregat och smidd vevaxel.
Trimningen hade avsedd verkan och effekten blev 382 hk och vridmomentet 568 Nm. Men många hävdar idag att effekten var betydligt högre än siffrorna antyder. BMW M5 och Mercedes 500E var fullständigt chanslösa på autobahn. Toppfarten var officiellt sett 285 km/h, men genom att låta fartspärren gå i på femte växeln och sedan lägga i sexan sägs bilen klara 305 km/h.
Lotus försåg bilen med de bästa delarna som gick att hitta från GM:s godispåse i början av 1990-talet. Vads sägs om sexväxlad låda från Corvette ZR-1 och slirdiff från Holden Commodore? För att skilja bilen från en vanlig Omega breddades karossen rejält och fick utbyggda hjulhus i plast.
Lotus Omega är en minst sagt ovanlig bilmodell med bara 950 tillverkade exemplar, och många bilar har redan skrotats bort idag. Nu finns chansen att komma över ett otroligt välbevarat exemplar med bara 4353 mil på mätaren. Collecting Cars säljer en Lotus Omega som haft en enda ägare under 31 år.
Det kan inte inte finnas många Lotus Omega i bättre skick, bilen är lackerad i imperialgrönt och har en interiör i svart Connolly-läder och utsökta träinlägg. Några stenskott och ett skadat högtalargaller är det enda slitaget på bilen. Fälgarna är original 17 tum och bilen har AP Racing bromsok. Lotus Omega börjar bli väldigt värdefulla, auktionen hos Collecting Cars stänger på måndag och är redan uppe i 550 000 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter