Gamla elbilsbatterier ska bli energilager i Sverige

Nu kan uttjänta batterier från elbilar få ett andra liv. Företaget Eco Stor planerar anläggningar i Sverige där uttjänta elbilsbatterier återanvänds som energilager.
– Vi kan använda dem 10 år efter att de tjänat ut i elbilar, säger Leif Rønning, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Eco Stor
.

Att tillverka batterier till elbilar slukar mycket energi och orsakar koldioxidutsläpp. Detta är svagheter som elbilar ofta kritiseras för. Norska förtaget Eco Stor har utvecklat en lösning som gör att uttjänta elbilsbatterier kan få ett andra liv – något som sänker klimatavtrycket radikalt. Ofta kan batterierna användas i tio år efter att de tjänat ut i elbilar.

Eco Stor har utvecklat energilagringslösningar där de använder batterier från elbilar. Med allt mer vind- och solkraft i energikedjan ökar behovet av energilagring för att utjämna skillnader mellan produktions- och effekttoppar. Trots att batterierna kan ha mindre än 70 procent av sin kapacitet kvar fungerar de fortfarande bra för energilagring. Innan de tas i bruk görs en noggrann testning– Elbilsbatterier är perfekta att återanvända även de som tappat en stor del av sin effekt kapacitet. Vi har ett mycket lägre effektuttag än i elbilar, så kraven är lägre. Dessutom är elbilsbatterier väldigt säkra och stabila eftersom de är utvecklade för att sitta i ett fordon som rör sig och utsätts för stora temperaturskillnader, säger Leif Rønning.

Eco Stor planerar att öppna sina första anläggningar med uttjänta elbilsbatterier i Sverige under 2024.

I Norge, som är ett föregångsland på elbilar, börjar det finnas ett avsevärt antal elbilsbatterier tillgängliga. Ofta används batteripaket som tidigare suttit i Nissan Leaf, Renault Zoe med flera, de har en kapacitet på omkring 30 kWh. 
– Elbilstillverkare hör av sig till oss för att inleda samarbete säger Tomas Gylfe, som är affärsutvecklingschef på Eco Stor.

Företaget har redan byggt ett antal större och mindre anläggningar i Norge med hjälp av återvunna elbilsbatterier. Ett bostadsområde i Arendal som haft problem med strömtillförsel har till exempel fått en 40 fots container fyllda med batterier. Det finns även anläggningar till småhus och företag. Bolaget finns även i Sverige och planerar nu sina första anläggningar med elbilsbatterier här under 2024.
– Potentialen med våra energilagringssystem är enorm och vi kommer leverera många system framöver med början 2024 säger Tomas Gylfe.

Lagringssystemen med uttjänta elbilsbatterier kan bli räddningen för elnätet där det inte finns tillräcklig kapacitet.
– Då våra unika BESS (battery energy storage system) med second life batterier i princip har noll CO2-avtryck är intresset enormt i bland annat fastighetsbranschen som jobbar aktivt med att få ner CO2-avtrycket. Vi ser också stor potential inom industrier som vill få ner energitoppar eller där det helt enkelt inte finns tillräcklig kapacitet i elnätet då kan ett BESS vara lösningen men den största vinningen på kort sikt är ändå att vara med på så kallade stödtjänster och frekvensbalansering där lönsamheten hittills varit enorm avslutar Tomas Gylfe.