Galna priset för att serva Mercedes superbil

Tycker du att det är dyrt och knepigt att serva din bil? Var glad att du inte äger en Mercedes AMG One med Formel 1-motor. Nu avslöjas den galna notan för att serva superbilen som också är i Formel 1-klass.

Att serva dagens bilar blir allt mer kostsamt och komplicerat och är ingenting för hemmafixaren längre, trots att det egentligen bara är olja, tändstift och filter som behöver bytas. En vanlig service kan idag kosta tusentals kronor på en vanlig svenssonbil. Men samtidigt är det inte i närheten av vad det kostar att serva en dyr superbil.

Tidigare har vi skrivit på Carup om att det kostar runt 210 000 kronor att byta tändstift och tändspolar på en Bugatti Veyron. Nu avslöjar den tyska YouTubern “Gercollector” den chockerande notan för att serva en Mercedes AMG One. Modellen är en gatubil med en Formel 1-motor och kostar runt 50 miljoner kronor.

Mercedes-AMG One har teknik från en Formel 1-bil.

“Gercollector” går under hemlig identitet och avslöjar att han köpte den tyska superbilen 2024 som fabriksny. Han lämnade nyligen in bilen för sin första årliga service, där flera vätskor byttes ut och en fullständig inspektion utfördes. Enligt notan tog hela servicen 80 arbetstimmar och totalt gick kalaset på 39 000 euro, vilket motsvarar ungefär 420 000 kronor.

Samtidigt är det bara en struntsumma jämfört med en annan kostnad som alla Mercedes AMG One-ägare måste betala vid ett tillfälle. När superbilen har gått 5 000 mil måste Formel 1-motorn bytas ut. Detta kostar 800 000 euro, vilket motsvarar 8,6 miljoner kronor. Men det ska samtidigt sägas att de flesta ägarna till superbilen förmodligen inte kommer att komma upp i det miltalet på väldigt länge, då många hyperbilsägare knappt kör bilarna.

“Gercollector” avslöjar även några av superbilens reservdelspriser. Bland annat kostar varje hjul runt 230 000 kronor. Vi får även veta att en liten kolfiberkomponent på bilens frontpanel kostar runt 519 000 kronor att byta ut. Om huven skulle vara skadad hade det kostat runt 400 000 kronor att reparera.

Mercedes planerar att bygga 275 stycken exemplar av AMG One. Bilen har två säten, en kolfiberkaross och -monocoque som bär drivlinan, som består av en mittmonterad Formel 1-motor med hybridteknik och separata elmotorer för varje framhjul, som tillsammans ger 1 063 hästkrafter.
LÄS MER: