Galna Golvon golvar allt – med Volvomotor på 900 hk

Möt Golvo – bilen som golvar det mesta. En Volkswagen Golf GTI med femcylindrig Volvomotor har visat sig vara en riktig killer som äter Audifemmor, V6:or och V8:or till frukost.

För det mesta handlar motorbyten om att någon skolorna ner en enorm LS-motor i en någon bil. Joe Bristow har lagat till något mer mer finess, från två ingredienser som vi svenskar känner väl. Han tog en Golf GTI MK3 och bytte bort 1,8-litersfyran mot Volvos välbekanta femcylindriga turbo. Vid en första anblick ser bilen ut som vilken Golf som helst och lurar många, men den här bilen är ett veritabelt monster.

T5-motorn från Volvo S60 verkar passa perfekt i Golf, Audis nyare femma i RS3 är chanslös.

Resultatet är en brutalt snabb sleeper som lår det mesta på dragstripen. Joe utgick från ett förstärkt S60-block med en Xona-turbo som laddar hela tre bar. Motorn har annan insprutning, special-ECU, smidda kolvar och stakar och portade toppar. Ja, med 900 hästkrafter så förstår ni att inte så mycket är Volvo Original. Får att få ner all effekt i backen har Golfen en sekventiell växellåda och specialdiffar från Quaife. 

Resultatet är en ”Golvo” som gör kvartsmilen på under nio sekunder. Joe är häpnadsväckande snabb i starten, något ett stort antal bilar med V6- och V8-motorer bittert har fått erfara. Volvofemman mosade till och med en toppmodern Audifemma i en Audi RS3. Ja, tänk vad gammalt svenskt aluminium kan göra. 

Vid den senaste tävlingen på Santa Pod Raceway utanför Northampton i Storbritannien vann han klassen för sexcylindriga bilar, med den femcylindriga Volvomotorn i den lilla Golfen. Som bäst noterade han 8,95 på en kvarts engelsk mil.