Bilderna på Teslor med dieselgenerator har varit ett skämt i flera år. Men i vinter sätter vi elbilsägare skrattet i halsen. Galet nog kan den sjuka elmarknaden göra så att det blir billigare att tillverka egen fulel med diesel än att ladda från elnätet.
Att prismodellen och marknadspriserna för el inte fungerar framgår med all önskvärd tydlighet när jag tar del av prognoserna för vinterns elpris. I januari ska en kilowattimme gå på 7,50 kronor inklusive skatt och moms i Sveriges mellersta och södra elprisområden.
Detta trots att Sverige egentligen inte har någon elbrist och trots att vi är Europas största exportör av el. Och vi har Europas lägsta produktionspriser på el, det kostar inte mer än 40-50 öre att tillverka en kilowattimme som vi ska betala det tiodubbla för.
Orsaken är att elpriserna sätts av ett börssystem och att våra elpriser påverkas av hög efterfrågan från Europa. Dessutom gör bristande överföringskapacitet till södra Sverige att elen är ännu dyrare där.
Galet nog kan det alltså bli billigare att koppla på ett dieselaggregat bak på min elbil i vinter än att ladda från elnätet om prognoserna slår in. Politikernas lösning för hårt drabbade husägare och företag är att utlova miljarder i bidrag. Men visst är det lite surt när man betalat 100 000-tals kronor extra för att få lägre drivmedelskostnad på bilen.
Men istället borde hela systemet göras om, så att det blir långsiktigt hållbart. För det måste vara bättre att bota en sjuk patient istället för att ge medicin som hjälper för stunden, men bara förlänger lidandet. Och att bygga nya kärnkraftverk kommer inte lösa problemet förrän än om väldigt många år, det är en vulgär förenkling från vissa politiker.
Inte en enda svensk elbilsägare kommer dock ladda med diesel. Fortfarande går det att ladda billigare på natten om du har rörligt timprisavtal. Och låt er inte förledas av de temporärt lägre bensin- och elpriserna, el kommer att vara billigare och bättre som drivmedel i det långa loppet. Men det är verkligen dags att det börjar debatteras mer om det sjuka elprissystemet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter