Här är ebilen som kör ifrån allt vad Ferrari, Koenigsegg och Bugatti heter.
Nya Rimac Nevera har 1914 hästkrafter och kommer upp i 100 km/h på mindre än två sekunder.
I ett nytt test förnedrar den Ferraris snabbaste bil SF90 Stradale.
Nu visar kroatiska hyperbilstillverkaren Rimac upp nya Nevera. Bilen har 1914 hästkrafter och är döpt efter en medelhavsstorm.
Produktionsversionen av konceptbien C_Two byter namn till Nevera, men grunden är densamma. En tvåsitsig hyperbil som görs 150 exemplar. Priset är två miljoner euro.
Prestandan får tidigare hyperbler som Koenigsegg och Bugatti att förblekna, förutom när det kommer till toppfarten. De fyra elmotorerna ger 1914 hästkrafter och bilen toppar 412 km/h, vilket ändå får sägas vara fullt tillräckligt. Men det är accelerationen som verkligen är brutal. 0–100 km/h går på 1,97 sekunder, 0–300 km/h går på 9,3 sekunder och 0–402 meter tar 8,6 sekunder. Bugatti Chiron tidigare var världens snabbaste bil behöver 13,6 sekunder upp till 300 km/h.
Trots de enorma fartresurserna är räckvidden goda 547 km enligt WLTP. Nevera kan ladda med en effekt på hela 500 kW, högra än någon annan elbil. Det innebär en laddningstid på 19 minuter för 80 procent fullt batteri.
– Det här är den bil jag tänkte på när jag gick ut på den “omöjliga” resan för tio år sedan. Allt hårt arbete har resulterat i Nevera – vår rekordartade hyperbil. Den här bilen föddes för att överträffa och höja ribban och omdefiniera normen för prestandabilar, säger Rimacs vd Mate Rimac.
I ett nytt test som publicerats av CarWow så förnedrar Rimac en Ferrari SF90 Stradale fullständigt i ett dragrace och utropas till världens snabbaste bil.
CarWow har fått prova Nevera på ett flygfält i Kroatien Nevera. Trots att den hybriddrivna Ferrarin har över 1000 hk från både bensin- och elmotorer är den helt chanslös mot Rimac Nevera.
– Jag föreställer mig att det är så det känns att bli skjuten ur en pistol. Det är helt vansinnigt, säger testaren Matt Watson. “Det är bara vansinnigt.”
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter