Fyrhjulsdrift falsk trygghet – så mycket ökar olyckorna

Många som känner sig extra trygga med fyrhjulsdrift i jultrafiken. Men tvärtom invaggar den dig i en falsk trygghet. Istället ökar fyrhjulsdrift olycksrisken med 20-30 procent.
– Det kan leda till att man istället kör fortare än vad väglaget tillåter och på så sätt ökar risken för olyckor, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Jultrafiken närmar sig med stormsteg och drar ut mängder med människor ut på vägarna. I dessa halkiga tider är det därför enligt Folksams trafikforskare Anders Ydenius, särskilt noga att bilen är utrustad med lämpliga däck för vinterväglag. De alltmer populära året runt-däcken har nämligen visat sig vara betydligt sämre i vinterväglag enligt ny undersökning.

Förutom bra vinterdäck är det många som lutar sig mot fyrhjulsdrift så här års. En vanlig föreställning är att så länge man har fyrhjulsdrift är man säker. Men enligt studier av Folksam är så inte fallet. Olyckrisen ökar nämligen med 20-30 procent. Studierna tyder också på att fyrhjulsdrivna bilar krockar i upp till 10 procent högre hastigheter än tvåhjulsdrivna.

Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
En fyrhjulsdriven SUV behöver inte vara den säkraste bilen, i alla fall inte om föraren underskattar halkan

– Fyrhjulsdrift ger såklart en bättre framdrivning vid vinterväglag, men kan samtidigt vilseleda trafikanter att inte känna av halkan lika väl. Det kan leda till att man istället kör fortare än vad väglaget tillåter och på så sätt ökar risken för olyckor, säger Anders Ydenius.

Fortsättningsvis menar Anders att man även bör se över sin packning. Var noga med att följa bilens anvisningar om bagagevikt och undvik lösa föremål om olyckan skulle vara framme. 
– Att sänka hastigheten och hålla avstånd är våra främsta tips, tidsvinsten med högre hastighet är mycket mindre än man tror. Men också att packa bilen rätt och säkert, något man kanske inte tänker på är att lösa föremål kan orsaka personskador om de träffar en passagerare. En surfplatta som ligger lös i bilen väger vid en kollision i 50 km/h upp till tjugo kilo beroende vad du krockar med, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
LÄS MER: