Om du väntar med att tanka till efter nyår kan du spara flera hundralappar direkt. På nyårsdagen ska priset på diesel sänkas med mellan 3,85 och 5 kronor enligt olika bedömningar. Även bensinen sänks rejält 2024. Totalt minskar svenskarnas bränslekostnad med 26 miljarder kronor nästa år.
Den som kan vänta med att tanka tills efter nyår kommer att spara en rejäl slant på nästa tank. Den 1 januari 2024 avskaffas reduktionsplikten på diesel och bensin, något som ska leda till stora prissänkningar. Exakt hur stora sänkningar de tänker göra håller bränslebolagen hemligt. Men olika bedömningar ger vid handen att en tank diesel kan bli upp till 300 kronor billigare och en tank bensin 60 kronor.
Regeringens beräkningar visar att priset på en liter diesel ska minska med fyra kronor, samtidigt höjs skatten med 15 öre per liter, så den totala sänkningen blir enligt regeringen 3,85 kronor per liter. När det gäller bensin blir sänkningen en krona per liter, när skatten sänkts 70 öre. En ny kalkyl som gjorts av Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, visar att dieseln ska sänkas 4-5 kronor.
– Mina beräkningar visar att dieselpriserna kommer att gå ner betydligt mer, någonstans mellan fyra och fem kronor. Medan det kommer vara en betydligt mindre nedgång på bensinen, knappt en krona, säger Christian Kopfer till SVT.
För en bilist som kör 2000 mil med dieselbil under 2024 kan den totala besparingen på ett år bli 5000-7000 kronor bereonde på biltyp. För den som kör på bensin blir besparingen mindre, knappt 2000 kronor.
Förändringen med de sänkta bränslepriserna kan få stor påverkan på samhällsekonomin. Den totala bränslekostnaden i Sverige som företag och konsumenter ska betala borde minska med 26 miljarder kronor nästa år, visar Carups beräkningar. Kostnadsminskningen borde även få genomslag på inflationen. Men någon garanti för att bolagen sänker priserna finns inte, även valutakurser och råvarupriser påverkar bränslepriset i Sverige.
– Om man ska beskriva det korrekt är det inte bränslepriserna i sig som sänks 1 januari utan reduktionsplikten, vilket betyder att inblandningen av förnybara drivmedel i bensin och diesel sänks till en reduktionsnivå på 6%. Reduktionsplikten har haft en påverkan på drivmedelspriset och när reduktionsnivån historiskt ökat har även priset till konsument ökat. Därmed är det rimligt att anta att priset nu kommer minska när reduktionsplikten minskas, uppger Erica Samuelsson, marknadschef för St1 i ett skriftligt svar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter