Fri fart på Autobahn räddad – av långsamma elbilar

Elbilar och höga bränslepriser räddar Autobahn från att få hastighetsgräns. Tack vare att ägare till elbilar kör långsammare behövs ingen hastighetsgräns, enligt tyska transportministern.
– Med elbilar kör folk inte lika fort eftersom de vill spara på sina batterier, säger Volker Wissing till Bild am Sonntag. 

Hastighetsgränser på Autobahn har länge varit en laddad fråga som väcker många åsikter i Tyskland. Många ser den fria farten som en viktig rättighet i Tyskland och ses som en symbol för frihet. Under den senaste tiden har hastighetsgränser föreslagits som ett sätt att spara bränsle under energikrisen. Nu verkar det som att elbilar gjort att risken för att hastighetsgränser för de allra snabbaste bensindrivna bilarna ska införas har minskat.

– Farten är medborgarnas personliga ansvar, så länge andra inte utsätts för fara. Staten bör hålla igen här. De höga energipriserna gör redan att många kör långsammare. Och med elbilar kör folk inte lika fort eftersom de vill spara på sina batterier, säger Tysklands transportminister Volker Wissing till Bild am Sonntag

Bugatti Chiron och andra superbilar kan fortsätta köra över 300 km/h på Autobahn.

Hastighetsgränser har föreslagits flera gånger under de senaste åren, men än så länge har den fria farten räddats. Även trafikforskaren professor Doktor Stefan Bratzel, grundare av Center of Automotive Management, har tidigare kommit till samma slutsats gällande elbilar. De flesta förare vill inte köra fortare än 120-130 km/h för då minskar räckvidden avsevärt. 

Många elbilar har dessutom en elektronisk fartspärr som gör att de inte går fortare än 160-180 km/h för att att spara på räckvidden. Det finns dock betydligt snabbare elbilar som Porsche Taycan med en toppfart på 260 km/h eller Tesla Model S Plaid som toppar 320 km/h.

Frågan är dock hur ofta den fria farten kommer att kunna utnyttjas. Trafiken på autobahn blir allt tätare, det gäller särskilt tung trafik. Förra året transporterades 3,7 miljarder bruttoton gods på autobahn och i år väntas det öka ytterligare.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester