Här är den perfekta kopian av sportbilen Audi R8 V10. Inte ens Audi-kännarna ser skillnad. Den byggdes av en vanliga Audi A4 för 7000 kronor med hjälp av skadade R8-delar.
Audi R8 är en av de mest beundrade och åtråvärda sportbilarna – men långt ifrån alla som vill ha en R8 har råd med bilen. Prislappen för ett fint exemplar börjar på över en halv miljon kronor.
Här är pappan som ordnade en Audi R8 till sin dotter när han fick höra att hon älskade bilmodellen. Men istället för att spendera 100 000-tals kronor utgick han från en gammal Audi A4 inköpt för 7000 kronor, något som The Drives James Gilboy var först med att uppmärksamma.
Det började med att bilbyggaren skulle modifiera framänden med R8-delar. Ganska snart upptäckte han att A4:an hade potential för att bli en R8-replika. Dessutom fanns det överraskande mycket billiga, lätt skadade men användbara begagnade delar från R8:or. Ingen ville sätta på skadade delar på en riktigt R8 med tanke på hur dyr bilen är.
– Jag märkte att man för några år sedan fortfarande kunde köpa mycket billiga R8-originaldelar om de var lite skadade. Ingen skulle kunna tänka sig att reparera den dyra sportbilen med delar som var böjda till formen”, förklarar byggaren för Auto Motor Sport.
Byggaren som bor i Kanada och vill vara anonym samlade ganska snart ihop en stor mängd fina delar från R8-karosser. Det gjorde att glasfiberdelar som är vanliga på replikor knappt behövde användas. Något som inte gick att få tag på var billiga strålkastare, så byggaren köpte skadade höljen och bytte ut glasen mot Lexan.
Olika galler på bilen skapades med hjälp av barnens lerformar. Ratten kommer från Audi TT, men fick ett R8-märke och falska knappar som ser ut som de på R8:an.
Växelspakskulissen är väldigt speciell på Audi R8 och den skapades med hjälp av 3D-printning, ett allt vanligare hjälpmedel för bilbyggare. Hjulen och bromsarna skapades med hjälp av skivor från RS och kopior på R8-hjul. Bakom kulisser för Brembo-ok sitter Audi A4:ans vanliga bromsar.
Bygget är mycket noggrant genomfört och tog hela fem år att göra färdigt. Slutresultatet är svårt att skilja från en äkta Audi R8, till och med Audi-entusiaster måste anstränga sig för att se skillnad. Ända till de öppnar motorrummet. Under en avgjutning av skalet till V10:an finns ett hamsterhjul (!).
– Byggd, inte köpt. Att se folk tappa hakan om och om igen tröttnar man aldrig på, säger bilbyggaren till The Drive.Faktum är att bilens motor fortfarande sitter framtill, till skillnad från en äkta Audi R8 som har mittmotor. Bilen har den klassiska 1,8-litersturbon med 180 hästkrafter och quattro fyrhjulsdrift.
Nummerskylten skickar ett särskilt budskap till de som blir omkörda av bilen, ”A4N2R8″, sänder ett dolt budskap. Hur mycket kalaset har kostat är det ingen som vet.
– Jag slutade räkna efter att jag köpt de flesta karossdelarna för cirka 3 200 dollar, berättar ägaren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter