Bilvårdsgurun Ammo NYC får göra den första provturen någonsin i nya Koenigsegg CC850. Sedan får han gå loss med tvättsvamp och poletrissa på 38-miljonersbilen.
– Helt otroligt, djupet och glansen i färgen överträffar allt jag någonsin sett eller arbetat med förut, säger Larry Kosilla på Ammo NYC.
Nya Koenigsegg CC850 gjorde dundersuccé när den premiärvisades på Monterey Car Week. 50 exemplar för 1,9 miljarder kronor sålde slut i ett nafs. Koenigsegg fick raskt lova att tillverka 20 bilar till.
Den första showbilen från Monterey åkte vidare för att visas i New York. Men först ska bilen få sin första tvätt efter tillverkningen. Uppdraget går till bilvårdsgurun Ammo NYC som aldrig sett en bil med bättre finish. Innan han tar itu med bilen får han en provtur som han sent ska glömma. Bilens svenske följeslagare Christer sitter bakom ratten.
– Nu måste jag säga att det här är en stor ära att få vara där för sin jungfruresa så njut av den första allmänna körningen av CC850. Den första hyperbilen med både manuell och automatisk låda, en dröm för varje bilentusiast, säger Larry Kosilla.
Sedan börjar arbetet med att tvätta Koenigseggs nya skapelse. I ärlighetens namn är den inte alltför smutsig, men även diamanter kan poleras. Ammo NYC har rekondat Ferrari, Lamborghini och Pagani, men aldrig sett en så perfekt bil som Keonigsegg CC850.
– Färgen var bokstavligen perfekt jag menar 100 procent, inte 97 eller 98 eller 99, utan 100, bokstavlig perfektion. Så idag är det en extra speciell dag för mig som rekondare.
Att dra igång polerstrissan på en bil som kostar 38 miljoner kronor plus moms kan få vem som helst att bli knäsvag. Men Ammo NYC kan sitt jobb och resultatet är bättre än när bilen lämnade fabriken i Ängelholm.
– Helt fantastiskt att det inte ens såg så här bra ut på fabriken, detta var den första tvätten som den någonsin har fått, vi tog bilen direkt från linjen och skickade det direkt till Los Angeles, säger bilens följeslagare Christer.
Koenigsegg kommer nu att bygga 70 exemplar av jubileumsbilen som både hyllar modellens 20-årsjubileum och grundaren Christian von Koenigseggs 50-årsdag. Under skalet delar CC850 mycket teknik med Jesko. Den har en femliters V8 med dubbelturbo som ger 1385 hästkrafter med E85.
Den mest speciella med bilen är växellådan, som både kan användas som en traditionell manuell låda med koppling och en bekväm automatlåda i bilköer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter