Första testet av nya super-Teslan: ”En raket”

Den ska vara råare, snabbare och har fått ett rejält facelift. Nu har Tesla-Björn fått chansen att testa helt nya Tesla Model Y Performance Juniper.
– Den här bilen är som en raket, utbrister han.

Den nya Tesla Model Y Performance Juniper har landat i Norge och bilprofilen Bjørn Nyland fick chansen att bli en av de första att testköra. Uppdateringen Performance Juniper ger Model Y en rejäl uppfräschning både utvändigt och under skalet. Nu ska kunder lockas med mer kraft, snabbare acceleration och en helt ny känsla bakom ratten på en bil som gör 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

Björn beskriver testet som en ren slump. Han var egentligen på väg för att bara titta på bilen när han fick veta att Tesla öppnat för testkörningar samma dag.
– Det här var inte planerat. Vi kom bara hit och plötsligt fick vi nyheten att man redan kan provköra Juniper i Norge, säger han i videon.

Redan vid första första gaspådraget märks att detta inte är en vanlig Model Y.
– Den här bilen är som en raket, utbrister Björn efter en acceleration från låg fart. Han noterar att det omedelbara rycket skiljer sig från andra Tesla-modeller, trots att hastigheten var begränsad i testbilen.

Fjädringen får också beröm. Tesla har utrustat Performance-versionen med ett nytt adaptivt chassi som kan ställas mellan Standard och Sport. Björn växlar mellan lägena och beskriver skillnaden tydligt:
– När jag kör i Standard svävar den nästan över guppen, men i Sport känner man varje ojämnhet. Ändå är den mjukare än första generationens Model Y.

Även interiören har fått en sportigare karaktär. Nya ventilerade sportstolar med bättre sidostöd gör skillnad utan att bli trånga menar Björn.
– Jag får fint stöd i kurvorna men sitter fortfarande bekvämt – även med min stora bakdel.

Utvändigt märks uppdateringen direkt. Aggressivare stötfångare, ny diffuser, kolfiberspoiler och 21-tums Arachnid 2.0-fälgar. Bilen har dessutom ett större batteripack på runt 82 kWh. Infotainmentsystemet beskrivs som snabbt och skarpt och ljudnivån får också beröm.
– Det är tyst och stabilt, trots de stora hjulen, säger Björn.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt