Nu har de första testerna av elbilen GMC Hummer gjorts – och den enorma elbilen har fått journalisterna att tappa hakan och uttrycka hatkärlek över bilen. Med 1000 hästkrafter har pickupen acceleration som en superbil i kombination med sensationella terrängegenskaper.
– Det här är rullande dekadens som går utav helvete. Jag tror inte att den genomsnittliga amerikanska föraren är kompetent nog att hantera en lastbil på 1000 hästkrafter och 4000 kg, skriver The Drive.
AMG Hummer är den klassiska armébilen från USA som blev trendig och började användas av privatpersoner på 1990-talet. Den kallades Humvee, som är en förkortning av High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV). Sedan släpptes mindre civila versioner som vattnade ur varumärket, fram tills att GM lade ner Hummer under finanskrisen för 15 år sedan. Nu har Hummer återuppstått som en gigantisk elektrisk pickup under namnet GMC Hummer EV. I veckan gjordes de första testerna av amerikanske press i Arizona.
Hummer har det största batteri som skådats på någon elbil hittills, över 200 kWh. Bilen har 1000 hästkrafter från tre elmotorer och trots att den väger fyra ton accelererar den upp till 100 km/h på drygt tre sekunder. Rivian fick visserligen ut några pickuper på marknaden, men Hummer hann före Tesla Cybertruck. Dessutom kommer Hummer med finesser som fyrhjulssstyrning och krabbgång, något som fått Elon Musk att göra om Tesla Cybertruck.
Det ser inte ut som att Hummer EV kommer att komma till Sverige, men i USA börjar prislappen på drygt en miljon kronor för Edition 1. Det ska också komma en SUV-version som kompletterar pickupen som säljs nu. Senare kommer billigare versioner från cirka 700 000 kronor. Räckvidden är trots den enorma vikten goda 45 mil.
Enligt den första testerna innebär fyrhjulsstyrningen en stor skillnad på Hummer och vanliga pickuper. På trånga parkeringsplatser kan du navigera Hummer smidigt som en mindre bil. Vändradien är väldigt snäv med tanke på bilens enorma storlek. Även ute i terrängen blir bilen lättare att köra med fyrhjulsstyrning. Krabbgången som gör att bilen kan köras sidledes är mer ett partytrick utan reell nytta, uppger flera testare.
Utseendet är en annan sak som hyllas i testerna. Den ser ut som en riktig Hummer, och är både modern och robust. Många vänder sig efter bilen när den kommer i stan och på motorvägen. Laddningen kan göras med 300 kW och det kan behövas när de stora 205 kWh-batterierna ska toppas upp. Laddningen kan göras med 800 volt.
Hummer är inte bara en terrängbil, utan väldigt bekväm på motorvägen, den har GM:s klassledande SuperCruise-självkörning. Bilen är väldigt tyst och bekväm vid långkörningar. När du kör småvägar och vill njuta av solen går det att förvandla Hummer till en cabriolet genom att ta bort glaspaneler ovanför passagerarna och dessutom går bakrutan att dra ner, vilket skapar en öppen cabkänsla.
Den stora elbilssajten Electrek är mycket positiva till Hummer, och tror att många som annars skulle köpt en Cadillac Escalade nu kommer att gå över till elbil. Och det beror inte på miljön, Hummer är helt enkelt en snabbare, starkare, tystare bil.
– Det är därför jag älskar Hummer EV. Det är DEN elektriska halobilen. Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
CNET är lika imponerade, även om de förfaras en del över bilens höga energiförbrukning.
– Om du vill ha det ultimata inom det elektriska området är det svårt att bli mer överdriven än GMC Hummer EV. Den återfödda Hummer behåller närvaron som är ”larger than life” och kommer fram överallt med en stor skillnad: den är elektrisk. Om du letar efter en elbil som är ett statement så är Hummer utan tvekan det. Visst, den har sina brister, men om du vill erövra allt – eller åtminstone se ut som att du skulle kunna erövra allt – är nya Hummer pickisen för dig.
The Drive fruktar att amerikanska förare inte ska klara av att hantera den enorma kraften från 1000 hästkrafter i kombination med den höga vikten på fyra ton.
– Det är rullande dekadens som går utav helvete. Jag kanske låter som att jag hatar Hummers elbil men till min förvåning gör jag det inte. Det finns något hisnande med en lastbil på fyra och ett halvt ton som driver på alla fyra när man sätter full fart, men ändå klarar U-svängar. Dess existens oroar mig bara; Jag tror inte att den genomsnittliga amerikanska föraren är kompetent nog att hantera en lastbil med 1 000 hästkrafter på över fyra ton.
Motor Trend ser bilen som absurd, men de älskar bilen fast den närmast framstår som löjlig.
– Det finns inget annat sätt att säga det: Hummer absurd på bästa möjliga sätt. Som pickup? Nä, men det är väl inte meningen? Allt med den här lastbilen är helt löjligt, och vi älskar det absolut. Du bör inte använda WTF-läget när du bogserar eller drar. Vi gjorde och bilen klarade 0-100 km/h på 5,7 sekunder med släpvagn. Som en upplevelse är det en framgång, och varje elbilshatare som den förvandlar är värd kostnaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter