Nu har de allra första testerna gjorts av nya elektriska sport-SUV:en Lotus Eletre. Bilen är verkligen lyxig och ombonad invändigt och full med smarta förvaringsfack. Den snabbaste versionen klarar 0-96 km/h under tre sekunder när Carwows Mat Watson släpper loss bilen för fullt.
– Vi får vänta och se tills jag provkört produktionsversionen, men Lotus kan ha en vinnarbil på gång, säger han.
Kan ett bilmärke som är känt för sina lättviktsmodeller komma undan med att bygga en elektrisk SUV som väger 2400 kg? Nu har de första testerna gjorts av Lotus Eletre, och vi kommer att ha en del av svaret. Tunga SUV:ar har visat sig vara extremt lönsamma för sportbilsmärken som Porsche, Lamborghini och Aston Martin, och ingen ifrågasätter deras existensberättigande längre. Lotus talar tyst om vikten, men enligt uppgift ska den väga 2490-2 640 kg och är därmed mer än dubbelt så tung som en Lotus Esprit.
Lotus Eletre är den första riktigt sportiga elektriska SUV:en, Tesla Model X Plaid får ursäkta. I Sverige kostar Eletre från 1130 990 kronor för den enklaste modellen upp till 1750 990 kronor för prestandamodellen Eletre R. Den långsammaste modellen ska enligt Lotus klara 0-100 km/h på 4,5 sekunder, medan värstingen klarar sprinten på 2,95 sekunder.
Lotus ägs numera av Volvos huvudägare Geely och fabriken som bygger nya Eletre ligger i kinesiska Wuhan istället för i brittiska Ethel. Men kinesiska Lotus lyfter ändå fram arvet från grundaren Colin Chapman och i år fyller märket 75 år.
Nya Eletre har ett batteri på 112 kWh som ger en räckvidd på upp till 60 mil. Bilen använder Geelys nya plattform SEA, som är en av marknadens mest flexibla. Den kommer även att finnas under skalet på nya Volvo EX30.
De första provkörningarna av Lotus Eletre lovar gott, och brittisk-kinesiska Lotus verkar ha tagit en ledig position på elbilsmarknaden: Sportig prestandalyx. Först ut att få testa bilen i kinesiska Wuhan är de brittiska medierna Autocar och Carwow.
– Det är raka motsatsen till allt som Lotus har gjort tidigare, men det är precis vad Cayenne gjorde för Porsche. Designad för att skapa förmögenheter åt företaget, säger Mat Watson på Carwow.
Exteriören liknar ingen annan Lotus, utan påminner mer om Lamborghini Urus, men den är betydligt sportigare än andra elektriska SUV:ar. Den har bland annat luftintag i fronten som leder ut över framhuven. Toppversionen Eletre R kommer med kolfiberdetaljer. Även bakpartiet kommer med luftintag som skapar intrycket av sportbil.
– Jag tycker att det är en väldigt snygg bil, säger Mat Watson.
Interiören är flera snäpp upp jämfört med den relativt påvra kvalitetskänslan i Tesla Model X Plaid som bara kostar aningen mindre än toppmodellen av Lotus Eletre. Det mest är täckt av läder och alcantara. Interiören är full av smarta förvaringsfack, bland annat ryms en flaska champagne i baksätesfacket.
– Jag älskar designen på instrumentbrädan, den är mycket mer intressant än den tråkiga Tesla Model X, ja den är inte lika kinkig som en Lamborghini Urus performante men den känns lika sportig och kvaliteten är riktigt bra mycket bättre än allt annat från lotus i det förflutna, säger Watson.
Mat Watson sätter prestandamodellen Eletre R på ett rejält prov på bana. Enligt Lotus ska bilen klara 0-100 km/h på 2,95 sekunder, det lyckas inte riktigt, men förseriebilen klarar 0-96 km/h under tre sekunder, trots att torque vectoring för bakhjulen spökar en aning. Kvartsmilen går på 10,78 sekunder. Tesla Model S Plaid är aningen snabbare.
Det verkliga testet är dock hur bilen beter sig i snäva böjar på banan, Lotus är ett märke som genom decennierna varit synonymt med sportig körkänsla och väghållning.
– Den bär ett Lotus-märke så det finns mycket att leva upp till. Den är galen och känns som en högpresterande förbränningsmotorbil, säger Watson som dock anmärker på att bakhjulsstyrningen känns konstig på förseriebilen.
Så gott det går att utröna på en testbana verkar Lotus Eletre vara både tyst och komfortabel och om Lotus kommer tillrätta md bakhjulsstyrningen kan det bli riktigt trevligt.
– Jag behöver köra den riktiga produktionsbilen som kunderna förhoppningsvis kommer att få då Lotus kommer harlöst den där lite konstiga känslan med bakhjulsstyrningen om de gör det kan det bli en vinnare, är Carwows slutomdöme.
Ansedda brittiska tidningen Autocar blev också en av de allra första som fick testköra Lotus Eletre i kinesiska Wuhan. Trots att Lotus kommit med radikala modeller Europa som Esprit slår Autocar fast att Eletre är märkets med radikala gasbil genom tiderna.
– Det är ingen överraskning att till och med Eletres minst potenta drivlina mycket snabb, kapabel att leverera både däckskrik på Pirelli P Zeros på full gas och kraftfulla längsgående g-kraftbelastningar, skriver Autocar. Eletre R är dock brutalt snabb om bilen körs i banläge.
Bilen upplevs som komfortabel vid ett kortare test på bana. Eletre kan gå från ytterligheterna hård banbil till mjuk komfortkryssare.
– Jag hade ingen chans att analysera Eletres åkkomfort på djupet, de enda gupp jag kunde hitta var banans tandade spetskanter, men det är tydligt att det finns en stor spridning mellan ytterligheterna av luftfjädrar och adaptiva dämpare.
Autocar menar att Lotus Eletre kommer att kunna omdefiniera Lotus som bilmärke, på samma sätt som Porsche Cayenne har gjort med Porsche, även om varumärkeshoppet är ännu större i Lotus fall.
– Känns Eletre längre från Lotus kärnvärden än vad Cayenne gjorde Porsches? På första intryck, ja. Men det betyder inte att detta inte är rätt beslut, och själva det faktum att Porsche ännu inte har lanserat sin egen elektriska SUV tyder på att Lotus är den som ligger före.
Fakta Lotus Eletre
Eletre | Eletre S | Eletre R | |
Max effekt (kW / hk) | 450/603 | 450/603 | 675/905 |
Max vridmoment (Nm) | 710 | 710 | 985 |
Toppfart (mph/km/h) | 258 | 258 | 265 |
0-100 km/h (sekunder) | 4.5 | 4.5 | 2,95 |
80-120 km/h (sekunder) | < 2.2 | < 2.2 | < 1,9 |
Batterikapacitet (kWh) | 112 | 112 | 112 |
Laddningstid 10%-80% (min) via snabbladdare | 20 | 20 | 20 |
WLTP maximal räckvidd, km | 600 | 600 | 490 |
Mått (mm):
Längd | 5,103 |
Bredd med elektriska backspegeldisplayer | 2.135 |
Bredd med ytterbackspeglar | 2,231 |
Höjd | 1 630 (20-tums hjul) 1 636 (22/23-tums hjul) |
Hjulbas | 3 019 |
Markfrigång | 187 (20-tums hjul) 194 (22/23-tums hjul) |
Bagagekapacitet | 611 liter (fyra säten) 688 liter (fem platser) |
Bagageutrymmeskapacitet (femsitsiga, baksätena fällda) | 1 532 liter |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter