Porsche 911 Turbo S är den första 911 Turbo-modellen som fått hybriddrift. Nu har första testerna kommit, och recensionerna är översvallande positiva.
– Porsche har hittat ett sätt att övertyga även de mest inbitna bensinälskarna, menar Auto Bild.
Den nya Porsche 911 Turbo S är för första gången en hybrid. Men om du tror att det är en snål “Prius-känsla” kan du andas ut. Det här är en renodlad prestandahybrid. Under huven sitter en ny 3,6-liters boxermotor som samarbetar med tre elmotorer. Tillsammans ger de imponerande siffror: effekten ökar till 711 hk och 800 Nm, från tidigare från 640 hk och 760 Nm. Nu har några av Europas största bilmagasin provkört modellen – och så här säger de om den.
Auto Bild
Tack vare det nya 400-voltsystemet kan Porsche nu använda elektrohydraulisk chassiteknik som gör bilen ännu mer exakt i kurvor, även om komforten minskar något. Bilen får dock lite kritik för sitt höga pris.
– Porsche har hittat ett sätt att övertyga även de mest inbitna bensinälskarna om elektrifieringens fördelar. Turbo S var redan den ultimata 911:an. Nu är den ännu bättre. Och även om den aldrig kör en meter på el och motorljudet alltid finns där, delar den en sak med alla elbilar: priset. Du måste gräva djupt i fickan, säger Auto Bild.

Top Gear
Top Gear är positiva till den nya modellen. Bromsarna, med tiokolvsok fram på 420 mm-skivor och fyrkolvsok bak på 410 mm-skivor, får beröm. Men även bilens köregenskaper hyllas.
– Bilen stannar 15 meter innan din hjärna hinner fatta vad som händer. Men det är inte det viktigaste. Det stora är hur stabil, lättfotad och förtroendeingivande bilen känns. Kort sagt: Turbo S får dig att känna dig som en superhjälte. Och den straffar dig inte för att du råkar ha kallingarna utanpå byxorna.
Auto Motor und Sport
Hemmatidningen Auto Motor und Sport hyllar att nya modellen blivit en hybrid och menar att körupplevelsen blivit ännu bättre. Bilen erbjuder nu mjukare fjädring och mer direkt styrning. Även Auto Motor und Sport tar upp priset, men enligt dem är det rättvist.
– För 25 000 euro mer – alltså från 271 000 euro – får man 61 hästkrafter extra, men också 85 kilo mer vikt. Å andra sidan finns ingen turbofördröjning längre. Ljudet från wastegaten kommer dock turbo-fansen sakna, menar Auto Motor und Sport.
Auto Week
Nederländska Auto Week jämför med superbilar som Ferrari 296 GTB och McLaren Artura, bilar som är både lättare och mer exotiska. Skillnaden? Porsches användbarhet i vardagen. Samtidigt hyllas bekvämligheten.
– Bilen känns mekanisk och sportig, inte som ett TV-spel. Den kan köras bekvämt och snabbt, med stabila aktiva system som fungerar både fram och bak. Fyrhjulsdriften gör att allt känns sammanhängande och naturligt. Du blir en integrerad del av bilen, samtidigt som den kan sköta mycket själv, säger Auto Week.



Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















