Nya elbilen Xiaomi YU7 har skapat en enorm hysteri i Kina. Den Ferrari-liknande Tesla-utmanaren får en hel del lovord efter de första provkörningarna.
– Jag var både imponerad och frustrerad efter hela upplevelsen, skriver Electrek.
Förra året lanserade den kinesiska elektroniktillverkaren Xiaomi sin första elbil, SU7, som genast gjorde succé. Nu har Xiaomi lanserat sin andra elbil, YU7, och denna gång handlar det om en SUV som ska utmana storsäljaren Tesla Model Y. Designen är påtagligt lik Ferrari Purosangue. Bara några timmar efter att Xiaomi lanserade den nya elbilen såldes över 200 000 exemplar av modellen.
YU7 har en design som är starkt inspirerad av Ferrari Purosangue. Instegsversionen av YU7 har bakhjulsdrift och ett LFP-batteri från BYD på 96 kWh, vilket ger bilen en räckvidd på 83,5 mil. Priset börjar på 335 000 kronor, vilket gör den ungefär 10 000 kronor billigare än Model Y.


YU7 finns också i de fyrhjulsdrivna versionerna Pro och Max. Den sistnämnda versionen har ett NMC-batteri som ger den en räckvidd på uppemot 76 mil. Oavsett batteri ska YU7 kunna laddas från 10 till 80 procent på 12 minuter. Alla versioner är byggda på ett 800-voltsystem.
Den nya elbilen blir 4 999 mm lång, får en bredd på 1 996 mm och en höjd på 1 608 mm, med en hjulbas på 3 000 mm. Vikten ligger mellan 2 140 kg och 2 460 kg beroende på version. Till att börja med kommer den endast att säljas i Kina; leveranserna startar i juli. Men Xiaomi ligger i startgroparna för en lansering i Europa.



Nu har även journalisterna fått provköra den nya YU7 i Kina, och vi ska tillsammans gå igenom vad de tycker om elbilen.
Xiaomi YU7 recension Electrek
Electrek har fått provköra nya Xiaomi YU7 och imponerades över hur bra elbilen är på att anpassa sig. Genom menyn kan du anpassa körläget helt efter dina egna preferenser. Att Xiaomi även erbjuder tillvalet av vanliga knappar för olika funktioner är något som journalisten uppskattar mycket.
– Sätena är ventilerade och extremt bekväma. Båda framsätena har massagefunktioner som standard, och de kan lutas bakåt till tyngdlöst läge. Ja, till och med förarsätet, skriver Electrek.
YU7 är tung, men med Max drivlina på över 500 kW försvinner vikten direkt när man kör. Fordonet känns solidt och stabilt på vägen tack vare sin låga tyngdpunkt, särskilt vid lägsta fjädringsinställning. Vi körde mestadels bilen upp och nerför bergsvägar ungefär 3 timmar utanför Peking. Jag kunde inte komma i närheten av bilens topphastighet på 253 km/h, men jag kunde uppleva lite kurvtagning och väghållning, och fjädringens aktiva dämpning var användbar, fortsätter Electrek.
Xiaomi YU7 recension Inside China Auto
Här testar YouTubekanalen Inside China Auto nya Xiaomi YU7.
Xiaomi YU7 recension ArenaEV
Även ArenaEv har fått åka till Kina och provköra nya Xiaomi YU7. De hyllar elbilens design och kallar den för en “snygg” elbil. En negativ sak med den nya elbilen är att sikten bakåt inte är optimal, enligt journalisten.
– Den sportiga hållningen är snygg, men som väntat är den inte den bästa praktiska. Bagageutrymmet begränsas i sin funktionalitet av den sluttande bakluckan, och den relativt lilla bakrutan ger inte riktigt mycket sikt, skriver ArenaEv.
– Mittkonsolens huvudskärm ser precis ut som en avancerad surfplatta och är lika responsiv som en sådan. Men det är den digitala förardisplayen som sticker ut. Högteknologisk och smart, den är inte bara en projektion ovanpå en tunn, genomskinlig plastö framför föraren, skriver Arena EV.
Xiaomi YU7 recension Arab GT
Tidningen Arab GT bjöds också ner till Kina för att provköra Xiaomis senaste elbil YU7. De uppskattar elbilen och kallar den för ett “hem”. De nämner knappt något negativt om den utan överöser den bara med positiv feedback.
– Röstassistenten XiaoAi fungerar både inuti och utanför bilen, även utan väckningsord, och känner igen enskilda passagerare, skriver Arab GT.
– Även kupémiljön är smart: avancerade filter renar luften på 35 sekunder, och stämningsbelysning samt husdjursvänliga funktioner anpassar sig automatiskt till förhållandena, fortsätter Arab GT.
Xiaomi YU7 recension Wheelsboy
Här testar YouTubekanalen Wheelsboy Xiaomis ny el-SUV.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.