Dacia slår på stort – så bra är nya Bigster

Dacia Bigster är märkets största och mest påkostade bil. Till skillnad från Dacias andra modeller har den en elektrisk baklucka och ett panoramatak. Nu har de första testerna gjorts på bilen, och den lovordas av de flesta.
– Tystare är den också. Kanske vågar man till och med säga att den är tyst? skriver Teknikens Värld.

Trots en otroligt tuff bilmarknad lyckades Dacia öka under 2024 och sålde 2,7 procent fler bilar än året innan. Men märket har inga planer på att stanna upp utan tänker redan i år lansera sin hittills största modell, Bigster, som ska konkurrera med alla mellanklass-SUV:ar. Bilen är dock ingen bjässe som namnet antyder, utan är 457 centimeter lång, vilket gör den 23 centimeter längre än Dacia Duster.

Precis som Duster är Bigster byggd på Renault-Nissan-gruppens CMF-B-plattform. Bigster är däremot den första modellen från märket som kommer att kunna extrautrustas med ett panoramaglastak. Dessutom finns även en elektrisk baklucka som tillval för första gången för Dacia. 

Bigster utrustas med ett hybridsystem med ett högre effektuttag än Dacias andra modeller. Dacia har inte avslöjat de svenska priserna för nya Bigster, men bilen kommer förmodligen att kosta runt 400 000 kronor. Nu har de första testerna gjorts på Dacias senaste modell och vi ska ta en närmare titt på vad de skriver om elbilen. 

Dacia Bigster recension Autocar

Autocar är en annan motortidning som har testat nya Dacia Bigster. Tidningen gillar inte hur bilen känns att köra, då den inte hanterar gropar och sämre väglag särskilt bra. De uppskattar dock Bigsters lätta vikt på 1 500 kg och längd. Tidningen tror att Bigster kommer att göra stor succé på marknaden och bli en tuff konkurrent till mellanklass-SUV:ar.
– Bortsett från de svaga åkkvalitetsproblemen är Bigster på väg att bli en allvarlig störning i Europas populäraste segment, skriver Autocar.
– Vi får se hur Bigster klarar sig senare i år, men med tanke på fakta och siffror (prissättning, kapacitet, utrustning) förväntar vi oss att dessa bilar kommer att sälja så snabbt som Dacias Mioveni-fabrik kan tillverka dem, skriver Autocar.

Dacia Bigster recension Auto Express 

Auto Express har också provkört nya Dacia Bigster och ger den ett betyg på 4,5 av 5. De gillar bilens pris, terrängförmåga och förvaringsutrymmen. Däremot tycker de att interiören känns billig och att hybridsystemet inte imponerade.  
– Dacia Bigster tar alla de imponerande sakerna vi gillar i Duster och lägger dem i ett större paket. Priset är extremt konkurrenskraftigt oavsett vilken utrustningsnivå eller motor du väljer, och det invändiga utrymmet och de praktiska egenskaperna är ett riktigt plus. Kvalitet är inte Bigsters starkaste egenskap, men den kör tillräckligt bra och har allt som de flesta behöver, skriver Auto Express.

Dacia Bigster recension Top Gear

Top Gear ger nya Dacia Bigster 8 av 10. De uppskattar inte hur bilen känns att köra och hävdar att man tydligt kan se var Dacia valt att spara in pengar. Däremot tycker de att Bigster är prisvärd och har ett bra YouClip-system.
– Bigster lyckas med idén om vad en stor Dacia ska vara. Den är lätt, robust och levererar det som behövs med en gnutta stil som inte stör så mycket annat, skriver Top Gear.
– Det är ingen blixtbil, men den är bra. Det är i grunden en större Duster, men det är absolut ingen dålig sak, skriver Top Gear. 

Dacia Bigster recension Teknikens Värld

Svenska tidningen Teknikens Värld har varit och provkört nya Dacia Bigster. De gillar bilens låga ljudnivå i kupén, körintrycket och det generösa utrymmet i baksätet. Däremot uppskattar tidningen inte körställningen, bilens prestanda i högre hastigheter och interiören.
– Även om Bigster har fler lyxattribut än någon tidigare Dacia känns känslan igen. Inredningen är utförd i inte särskilt insmickrande material men stryktåliga och snygga material och om det inte vore för att flera paneler ekar ihåligt när man trummar på dem så skulle det inte finnas något att klaga på. Det finns det egentligen inte nu heller, Dacias lågprisaura ska lysa igenom i allt och det passar väl ihop med terrängbilsstuket, skriver Teknikens Värld. 

Dacia Bigster recension Nobby On Cars

Här testar YouTubekanalen Nobby On Cars nya Dacia Bigster.

Dacia Bigster recension Nonstop Driving Reviews

YouTubekanalen Nonstop Driving Reviews testar här nya Dacia Bigster.

Dacia Bigster recension What Car? 

Motortidningen What Car? har också testat nya Dacia Bigster. De gillar bilens pris och stora utrymmen. Däremot tycker de att interiören känns billig.  
– Dacia Bigster är en mycket familjevänlig SUV till en plånboksvänlig kostnad. Dess fördelar beror mest på det stora utrymmet inuti och de praktiska funktionerna, men lyckligtvis erbjuder Bigster också en bra och till stor del bekväm körupplevelse.
LÄS MER: