Äntligen kan du åka både klimat- och skottsäkert. BMW i7 Protection är världens första skottsäkra elbil i pansarversion. Bilen står emot både sprängladdningar, drönarattacker och maskingevär, men 0-100 km/h går väldigt långsamt i den tunga elbilen.
Hittills har det varit svårt, för att inte säga omöjligt, att få tag på skottsäkra elbilar för potentater och statsöverhuvuden som vill åka både säkert och klimatsmart. Det har funnits enstaka specialbyggda skottsäkra Tesla Model S och Jaguar I-Pace. Nu kommer BMW äntligen med en skottsäker version av sin nya elektriska lyxbil i7.
Nya BMW i7 Protection är den första skottsäkra elektriska sedanen någonsin. Bilen är fyrhjulsdriven och uppfyller alla krav för skydd av klass VR9. Karossen är gjord i pansarstål, underredet och taket är armerat och de tjocka rutorna är specialgjorda för att stå emot kulor. Bilen står emot såväl maskingevärseld, sprängladdningar som bränder. Enligt BMW håller bilen ändå en enastående nivå när det gäller köregenskaper och komfort.
Bilen är specialbepansrad för att stå emot explosioner både under bilen och på taket. Dessutom är de åkande skyddade från drönarattacker med sprängladdningar, något som är mycket viktigt i dessa tider. BMW i7 Protection ska också skydda mot splittret från handgranater.
Det är inte helt lätt att skilja bilen från en vanlig i7, den ser ut som en vanlig bil med tillägg för M Sport-paketet som de flesta ägare väljer till. BMW berättar inte hur tung den bepansrade elbilen är, men att den gör 0-100 km/h så långsamt som nio sekunder trots 544 hästkrafter vittnar om bilen är blytung. Redan den vanliga i7 M60 som gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder väger omkring 2600 kg. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h.
Bilen kommer med 20-tums lättmetallfälgar med speciella PAX-däck. Den stora diametern på dessa däck och den extremt höga luftvolymen de rymmer jämfört med konkurrenterna förbättrar åkkomforten, medan den större kontaktytan gynnar greppet och körstabiliteten. Skulle däcken skutas sönder av terrorister kan bilen fortsätta att köra i 80 km/h.
Den som färdas säkert i baksätet behöver inte kompromissa med komforten. En kylbox som rymmer en flaska champagne och två glas finns som tillval. Bilen kan utrusta med en Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound på 1 265 watt med 28 högtalare. Det finns motoriserade rullgardiner för fönstren, och det går att få bilen med BMW: stora baksätesbio.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter