Här är bilen som ska frälsa det hårt pressade Polestar. Nu startar tillverkningen av nya Polestar 4 i Kina. Bilen utan bakruta lanseras i Sverige i början av 2024.
– Det är den första Polestar-modellen som har en virtuell bakruta med en digital backspegel i världsklass, säger vd Thomas Ingenlath.
Polestar 4 har nu börjat tillverkas i fabriken i Hangzhou Bay som ägs av Geely Holding. Bilen blir enormt viktig för det hårt pressade elbilföretaget, som uppgett att de behöver 14 miljarder kronor ytterligare i kassan för att nå lönsamhet.
Polestar 4 är märkets första modell som bygger på Geelys SEA-plattform som även används i Volvo EX30, Volvo EM90, Zeekr 001 och Zeekr X. De allra första bilarna kommer att levereras till kunder i Kina, medan lansering i Sverige är planerad till början av 2024. Kundleveranser sker senare under året.




Den första tillverkade Polestar 4 är lackerad i färgen Snow och har de kännetecknande detaljerna i Swedish gold som är del av Performance-paketet. Det är den första Polestar som tillverkas i Hangzhou Bay-fabriken som drivs av Geely Holding. Enligt Polestar är det en särskilt miljövänlig fabrik som använder förnybar el från vattenkraft och solpaneler på fabrikstaket.
– Polestar 4 har design och prestanda som sticker ut och är en anmärkningsvärd SUV-coupé på många sätt. Det är den första Polestar-modellen som har en virtuell bakruta med en digital backspegel i världsklass. Den här bilen spelar en mycket viktig roll i vårt växande utbud av exklusiva elektriska prestandabilar. Det visar värdet av vår diversifierade och ’asset light’-strategi där vi använder våra partners och största ägares utvecklings- och tillverkningsexpertis, säger Thomas Ingenlath.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter