Första offentliga krocktestet mellan två elbilar

Elbilar har i många krocktester varit säkrare än motsvarande förbränningsbilar. Men hur går det när två tunga elbilar krockar med varandra? Mercedes har nu genomfört det första offentliga krocktestet mellan två elbilar. 

Elbilar omgärdas av många myter och vandringssägner. Att de skulle ha lättare att börja brinna än en bil med förbränningsmotorer. En annan myt, som till och med svenska polisen gått på, är att de skulle bli strömförande vid en krock. Men faktum är att de brinner mer sällan än bilar med vanlig motor. Vid krocktestar har de visat sig vara säkrare, och vi känner inte till något fall där en elbil blivit strömförande. 

För att visa hur säkra elbilarna är och hur väl skyddat batteriet och de elektriska komponenterna är har Mercedes-Benz genomfört det första offentliga krocktestet där två elbilar krockas med varandra. Inför ett inbjudet mediauppbåd lät Mercedes den elektriska SUV:en EQS locka med den mindre elektriska SUV:en EQA. Kraschen genomfördes i 56 km/h vid säkerhetscentret i Stuttgart. 

Det blev en enorm smäll och Car and Driver som var på plats berättar att det omedelbart började lukta elektrisk och att brandmän mätte värmeutvecklingen från bilarna. Batterikylvätska läckte ut från bilarna. Men annars hände inget farligt, och allt gick som det var tänkt. Bilarna demolerades ordentligt, men krockdockorna i bilarna fick inte några större skador enligt mätinstrumenten. Alla krockkuddar och bältessträckare fungerade.

Vid kraschen finns ett system som gör att högspänningssystemet i bilen omedelbart kopplas från. Det finns också en manuell avstängning som ska användas av räddningstjänsten för säkerhets skull.