Nu har leveranserna av Volvo EX30 inletts på flera marknader i Europa. Inom kort får även de första svenska kunderna sina bilar. Bilen ska hjälpa Volvo Cars att växa 69 procent på ett år och höja vinstmarginalerna.
– Vi hoppas att EX30 kommer att bli en av våra bästsäljare under de kommande åren när vi arbetar för att förverkliga våra ambitioner, och att den kommer att bidra väsentligt till våra tillväxt- och lönsamhetsmål.
Redan 2025 ska Volvo Cars sälja 1,2 miljoner bilar, varav hälften ska vara elbilar. En tillväxt på nästan 70 procent från de 708 716 bilar Volvo sålde under 2023. Den viktigaste pusselbiten är nya Volvo EX30 som nu börjat levereras till kunder i Europa.
Den Kinatillverkade modellen har enligt Volvo den högsta vinstmarginalen av någon Volvomodellen med 15-20 procents vinst på varje bil. Det är en nivå som endast Tesla nått på elbilar hittills. Tillskottet är efterlängtat för Volvo Cars som minskade sin elbilsförsäljning med 16 procent i december. I Kina såldes bara 249 elbilar i december.
– År 2025 siktar vi på att helelektriska bilar ska stå för hälften av våra globala försäljningsvolymer och uppnå en rörelsevinstmarginal på 8-10 procent, uppger Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Enligt Volvo har efterfrågan överträffat deras prognoser, men vad det betyder är svårt att säga. Kanske kan EX30 frälsa Volvo Cars hårt prövade aktieägare och rädda Volvo från vidare kursfall. Aktien backade med cirka 40 procent under 2023, och har inlett 2024 med att notera all-time-low. Under tisdagen nedgraderades riktkursen från både Bernstein och Carnegie, till 45 respektive 39 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter