Första europeiska testet av Xiaomi: ”Körglädje”

När techjätten ställde ut sin nya elbil på hemmaplan i Peking blev den bilmässans huvudattraktion. Nu har den första obereonde europeiska journalisten testat nya Xiaomi SU7. Bilen överraskar med ett klent infotainmentsystem – men desto bättre köregenskaper.
– Xiaomi erbjuder faktiskt något som liknar körglädje, skriver Electrive.

Hypen i Kina runt nya Xiaomi SU7 saknar nästan motstycke. Riktigt lika stor uppståndelse är det inte i Europa och många har kallat den nya elbilen en Porsche-kopia. Vilket egentligen inte behöver vara något dåligt. Företagets vd Lei Jun har nämligen varit tydlig med att man vill konkurrera med den tyska biltillverkaren.

Men trots att utseendet i allra högsta grad påminner om Porsche tycker recensenten på Electrive att känslan är mer som en Tesla. SU7 har ganska minimalistisk design där allt, inte helt oväntat, kretsar just runt pekskärmen. Men infotainmentsystemet lever inte upp till förväntningarna som man har på ett smartphone-företag, hävdar skribenten. Det är bra att man kan styra funktionerna med rösten och att man kan koppla och nätverka sina andra elektroniska apparater till bilen men det är ändå inget särskilt innovativt med själva systemet enligt recensenten.

Den autonoma förarassistenen är inte heller något utöver det vanliga, även om den förstås fyller en större funktion i trafikplågade stora kinesiska städer. Enligt recensenten kommer det troligtvis att behövas ett par uppdateringar innan mjukvaran gör en så pass bekväm att man kan släppa ratten och titta ut genom fönstret.

Smartphonen på fyra hjul får dock en hel del ros när det kommer till körglädje. Särskilt i jämförelse med de andra kinesiska elbilarna som till exempel Nio och Xpeng där man istället prioriterat komfort. Styrningen känns direkt, tycker recensenten, bromsarna svarar och bilen ligger tätt mot asfalten.

– Den förmodade smarttelefonen på hjul får dock poäng i en disciplin som kineserna inte har ägnat så mycket uppmärksamhet åt förrän nu: bilkörning. För medan Nio, Xpeng & Co har valt en bekväm men ganska oviktig och okänslig installation för sina chassi, erbjuder Xiaomi faktiskt något som liknar körglädje – styrningen är direkt, bromsarna är krispiga, strukturen är vridfast och bilen ligger bra på vägen – plötsligt är rutten målet och att ta sig dit blir en mindre sak, skriver Electrives testare.

På grund av folktäta och poliskontrollerade vägar får testaren det svårt att testa bilens fartresurser, något han tycker är synd med tanke på att den har långt mer att erbjuda än 120 knyck. Instegsmodellen på 220 kW och 400 Nm tar sig från 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Väljer man SU7 Max med dubbla motorer på 495 kW och 838 Nm, kör man 0-100 på bara 2,8 sekunder och toppfarten ligger på cirka 265 km/h. Vilket gör den till en av de snabbare elsedanerna. 

Prismässigt är den mer Tesla än Porsche, där den till och med lagt sig under Teslas Model 3 med cirka 10 procent. Än så länge säljs bilen bara i Kina och där kostar den billigaste varianten lite drygt 325 000 kronor. Det gör toppmodellen för 460 000 kronor till ett riktigt kap om man jämför med Porsches Taycan, enligt recensenten Thomas Geiger.

SU 7 modeller

SU7SU7 ProSU7 Max
Kraft220kW220kW495kW
Vridmoment400 Nm400 Nm838 Nm
0-100 km/h5.355.352.8s
Toppfart210 km/h210 km/h265 km/h
Räckvidd CLTC700km830km800km

LÄS MER: