Ryssland elbil Kama Atom

Första egna ryska elbilen – ger enorma bidrag

Första ryska elbilen Atom är här. Flera viktiga komponenter kommer direkt från Ryssland. Och staten pumpar ut kraftiga bidrag till köpare i landet.
– Bilen är originell och innehåller flera tekniska lösningar som inte tidigare setts i denna bilklass, säger chefsdesignern Sergei Nazarenko.

Sedan kriget i Ukraina har den ryska bilmarknaden förändrats drastiskt. Allt fler västerländska märken har försvunnit från Rysslands vägar av politiska skäl. Istället har kinesiska bilar tagit över allt mer plats i landet. Men nu rapporterar ryska tidningen Auto Mail om elbilen Kama Atom. Det är Rysslands första helt egenutvecklade elbil, som nu är klar. Kama Atom tillverkas i tre versioner: för privat bruk, taxi och bildelning.

Prislapp på 3,9 miljoner rubel – men kraftigt bidrag av ryska staten

Priset för Rysslands första egna elbil, Kama Atom, uppges vara 3,9 miljoner rubel, cirka 450 000 kronor, innan statligt stöd. Det anses dyrt. Men enligt uppgifter är staten medveten om det och ger därför ett kraftigt bidrag till ryska köpare. Med stödet sjunker priset för kunden till cirka 2,98 miljoner rubel, ungefär 340 000 kronor. Det är en rabatt på hela 110 000 kronor för den som köper landets första inhemska bil.

Enligt företaget hade mer än 100 000 förhandsbokningar gjorts av modellen fram till september 2025. Försäljningen av den första serien Atom började i december 2025. Och de första elbilarna väntas rulla ut på vägarna till våren.

Bakdörrarna öppnas bakåt. Bilen har en elmotor på 204 hästkrafter. Tillverkaren uppger att bilen accelererar från 0 till 100 km/h på åtta sekunder, och har en topphastighet på 170 km/h. Bild: Kata

Skiljer sig rejält i tekniken

Bilen har bakdörrar som öppnas bakåt, precis som en Rolls-Royce. Den har också en pekskärm inbyggd direkt i ratten. Det ryska företaget KamAZ har varit med och utvecklat bilen.
– Det återstår att se om användarna tar rattskärmen till sig eller om de föredrar en stor skärm på instrumentpanelen, sade KamAZs chefsdesigner Sergei Nazarenko till Auto Mail.

Ratten får en egen skärm. Bild: Kata Atom

Den ryska tekniken sätter sin egen prägel på flera sätt än ratten. All viktig körinformation visas direkt på vindrutan, via en head-up display. Kata Atom saknar alltså traditionell instrumentpanel med hastighetsmätare och motortemperaturmätare.
– Bilen är originell och innehåller flera tekniska lösningar som inte tidigare setts i denna bilklass, fortsätter Sergei Nazarenko.

Räckvidd på 350 km i 20 minusgrader

Bilen har ett 77 kilowattimmars batteri. Enligt specifikationerna kan det ge en räckvidd på upp till 500 kilometer. Tillverkaren uppger att bilen kan köra cirka 350 kilometer vid -20 grader Celsius. Kata Atom stöder även snabbladdning. På åtta minuter kan bilen ladda tillräckligt för att köra hundra kilometer under optimala förhållanden, enligt uppgifter.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt